Ny koppling slirar.. VW Golf 1,6 -86

Snuez
8 september 2010 · 36 Inlägg

Som rubriken lyder, helt ny koppling (lamell+tryckplatta)
Slirar nästan värre än den gamla slitna, och tar fortfarande högt upp.

Enligt haynes-boken kan det vara felaktig vajerjustering, om jag förstått det rätt har jag en självjusterande wire, hur gör man med en sådan?

Växellåda: 5vxl manuell låda modell 020.

Nån som har nån bra idé? smile


Mvh Tommy

Snuez
9 september 2010 · 36 Inlägg

Problemet löst!

Kopplingsvajern var på tok för hårt spänd och den automatiska justeringen såg inte ut att kunna "backas" på något sätt.
En sväng till mekonomen och inhandlade en ny vajer med vanlig hederlig manuell justering, knipsade av den gamla för att underlätta demonteringen. Var som att klippa en spänd gitarrsträng.

Så dit med den nya, hur lätt som helst och kan nu justera pedalspelet precis som jag tycker är behagligt.

Resultat: Mycket lättare och behagligare koppling som "tar" precis där jag vill ha den (strax under mitten). Kopplingen slutade också slira.

Det enda negativa jag kan komma på är att jag troligen inte kommer vara så snål på gasen längre (eftersom det bara slirade när jag gasade förut) så sopparäkningen lär väl stiga en del.

Kanske hjälper någon, vad vet jag smile

Peace out

//Tommy

viccoA
9 september 2010 · 3 111 Inlägg

Snuez skrev:
Det enda negativa jag kan komma på är att jag troligen inte kommer vara så snål på gasen längre (eftersom det bara slirade när jag gasade förut) så sopparäkningen lär väl stiga en del.

Eh,,, man kan väl knappt köra en 1.6 Golf med annat än full gas big_smile

VinDisel
9 september 2010 · 456 Inlägg

haha soppa räkningen lär väll sitiga .... bilfan drar väll inte mer än 0,5 vid full gaspådrag tongue haha

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang