1848
Sök

Kopplingsproblem EVO VI

14 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Hej.
Jo nu är det så att min EVO VI började slira något fruktansvärt. Beställde en Expedy Organic steg 1 koppling tror jag den hette. Tog ner växellådan. Sitter då en Cusco Hyper Singel Cluch på. 6 Puckad sinterlamell.

Plocker bort den och försöka montera nya kopplingen. Då börjar problemet. Jo Tryckplattan passar inte. Hålen i svänghjulet stämmer inte överens med tryckplattans hål. Fattas ca 0.5 cm. Försökte då istället bara använda mig utav lamellen och montera Cusco tryckplattan igen. Men nej det funkade inte heller. Då var lamellen väldigt för tjock för att det skulle funka.

Beställde då istället EVO VII-VIII koppling och provade. Oj den var visst väldigt för stor för det svänghjulet. Har mejlat cusco utan svar för att få lite information om detta svänghjul. Verkar vara special.

Mina frågor.

Är sportkopplingar tillverkade för att bara användas av sinterlamell?
Är sinterlamell tunnare än vanlig lamell?
Vart i Sverige kan man få tag i sinterlamell för evo VI?
Finns det även risk att det inte passar?

Sist men inte minst. Är det bättre jag byter svänghjul till Evo VIII? Passar det med startmotor osv? Tryckplattan var betydligt mycket större än den till evo VI.

Svänghjulet sitter med 7 bultar. Måtten ifrån hål till hål där man skruvar fast tryckplattan på svänghjulet är 12.5 cm.

Snälla hjälp. Känns helt kört detta.

Tacksam för alla förslag.

c(=

Sök