fyrpuckad sinter koppling med starkare tryckplatta till nissan 200sx s13.

nijo
2 februari 2007 · 58 Inlägg

pga rasad koppling funderar jag på att köpa en fyrpuckad sinterkoppling med starkare tryckplatta och kankse till och med lätta svänghjulet. nån som vet vad effekten av detta kommer att bli i olika körförhållanden?

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!
shogun
3 februari 2007 · 2 117 Inlägg

nijo skrev:
pga rasad koppling funderar jag på att köpa en fyrpuckad sinterkoppling med starkare tryckplatta och kankse till och med lätta svänghjulet. nån som vet vad effekten av detta kommer att bli i olika körförhållanden?

Sinterlamellen gör att du får en lite annorlunda känsla i kopplingen när du ska köra iväg.
Det positiva med den ihop med en starkare tryckplatta är att den klarar av att överföra mycket mer vridmoment än originalkopplingen.

Puckarna sliter lite mer på tryckytorna hos svänghjulet och tryckplattan men inte så att det stör. Innan byte bör du passa på att plana av ytorna lite för att säkerställa att de är absolut släta och fina. Då håller det bättre och längre och puckarna får full kontakt med planytorna. Det är viktigt att du kör in den lugnt så att ytorna hinner slita ihop sig med varandra innan du belastar kopplingen fullt ut.

Den fungerar så här.
Frikopplat precis som en vanlig koppling men kräver lite mer pedalkraft pga den starkare tryckplattan. När du ska hitta dragläget så slirar det en kort stund, puckarna värms upp och kopplingen hugger tag. Inte så mycket att det stör men ändå med en avsevärd skillnad mot original där du kan stå och slira ganska länge vid ett rödljus i svag uppförsbacke.

Sedan finns det olika typer av sinterlameller. 4-puckad, 6-puckad, singel/dubbel/trippel-skivade, dämpade och odämpade. Den dämpade har ett fjäderpaket i centrum som tar upp den första stöten som uppstår när kopplingen griper tag. Det skonar växellådan mer än den odämpade som överför kraften direkt.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=19463

En fyrpuckad blir snabbare varm än en sexpuckad och hugger tag snabbare. En sexpuckad har mer yta att värma upp och är något lite mera slirbar. En skivkoppling överför mer vridmoment ju fler skivor den har.

http://static.garaget.org/gallery/archive/5284/4158/5284-19460.jpg

Lättar du svänghjulet kommer du märka det på att motorn svarar bättre när du gasar. Den känns helt enkelt rappare. Vid kraftig lättning kommer du känna att du behöver hålla ett högre varv på motorn vid ivägkörningsögonblicket för att motorn inte ska tjuvstoppa för dig. Det beror på att det är mindre massa som roterar och den lagrade rotationsenergin är mindre.

Summering: Motorn känns rappare, kopplingen orkar överföra mer vridmoment, du får lära dig hantera kopplingen på ett nytt sätt (inte alls svårt, bara lite annorlunda).

Lycka till.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
gutta
3 februari 2007 · 82 Inlägg

jag skulle rekommendera en 6-puckad framför en 4-puckad eftersom 6-puckad ger en "snällare" koppling, och den greppar direkt och slirar inte, om du inte har ett antal hundra hästar vill säga smile

BMW M3 Turbo "m50 turbo" (1996)
nijo
3 februari 2007 · 58 Inlägg

tackar för svaren:) nu vet jag lite mer vad det handlar om. finns det något mer alternativ än orginal och sinter?

gasa tills de rasar. sen kommer problemen!
Icyveins Götterdämmerung
20 september 2010 · 450 Inlägg

ah tack shogun nu vet man vad det är för skillnad på dom smile

Can´t kill it join It
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang