2151
Sök

Byta bromsslang på 740 90a

Faster than the speed of night
118 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Hejsan!

Nu behöver ja alla goda råd jag kan få! smile

Jag undrar. Om jag ska byta bromsslang fram på volvo 740 90a är det så enkelt som att köpa en ny bromsslang med anslutningar på som jag hittade på biltemas hemsida? Den som känner fört får gärna beskriva hur man gör för att byta bromsslang smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 547 Inlägg
26 september 2010
utifrån vad man kan utläsa om din kunskap tycker jag du ska lämna iväg för att få bromslangen bytt
så slipper du och stå med en obrukbar bil

Kör fort så hinner inget hända...

415 Inlägg
26 september 2010
Passa på och köp deras verktyg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … ppna-3-st/

Kan göra saker och ting enklare. Har man tur kan man bara lossa den gamla och sätta dit en ny, men som det oftast brukar vara så sitter allt fast och man drar muttern rund. Då är det bra och man har en bra rörtång och typ en gassvets så man kan värma. Man får dock vara försiktig så det inte smäller och det flyger varm bromsvätska. Jag brukar använda en liten brännare och värma an aning innan man drar första gången, drar man det runt är det oftast kört.

Använd inte öppna nycklar eller skiftnyckel.

Lycka till.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Faster than the speed of night
118 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Growe skrev:
utifrån vad man kan utläsa om din kunskap tycker jag du ska lämna iväg för att få bromslangen bytt

Okej den tackar vi för.

14 547 Inlägg
26 september 2010
Duckiie skrev:
Growe skrev:

Okej den tackar vi för.

det är inte för att vara elak men det är inte "bara" att byta en bromslang
när det gäller bromsar ska man ha koll på vad man gör
har man inte kunskaperna är det inte värt att hållas själv
eftersom det dels ofta krånglar sönder dragna bromsrör niplar osv
sen ska systemet luftas och allt sån kräver en bra grundkunskap för att man ska ha en chans att lyckas

och har svårt att tro att man verkligen har dom kunskaperna om man ställer frågan på det sättet

14 547 Inlägg
26 september 2010
Super40 skrev:

Kan göra saker och ting enklare. Har man tur kan man bara lossa den gamla och sätta dit en ny, men som det oftast brukar vara så sitter allt fast och man drar muttern rund. Då är det bra och man har en bra rörtång och typ en gassvets så man kan värma. Man får dock vara försiktig så det inte smäller och det flyger varm bromsvätska. Jag brukar använda en liten brännare och värma an aning innan man drar första gången, drar man det runt är det oftast kört.

Lycka till.

som gjort för att man ska få bränskador när oljan kokar och slangen smäller =/

14 547 Inlägg
26 september 2010
2ooSX skrev:
Growe skrev:

Hur fan ska man annars lära sig om man inte frågar då? och försöker själv? svara på frågan hon ställde eller va tyst. Svar som dina hjälper inte ett dugg. Ja tror hon fattar att de finns verkstäder, men hon vill ju försöka själv.

är det verkligen lämpligt att börja med att lära sig byta en bromslang

frågan var ställd på ett sånt sätt att jag betvilar att kunskapen finns alls=livsfarligt att meka bromsar

alla kan lära sig inget snack om saken men att börja med att byta en bromslang är verkligen inte en bra start

415 Inlägg
26 september 2010
Growe skrev:
Super40 skrev:

Lycka till.

som gjort för att man ska få bränskador när oljan kokar och slangen smäller =/

Därför skrev jag att man ska vara försiktig.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Sök