5551
Sök

Opel manta a bygge

140 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
ursäkta om tråden ligger på fel ställe (får flytta isåfall)
tjena! ska renovera en opel manta a. tänkte att det skulle i en cheva 350 v8.
men min fråga är, hur mycket måste jag bygga om? bromsar axlar framvagn fjädring säkerhets bälte?
och vilken bil kan man ta från så det passar någorlunda direkt.
kan man ta delar från manta b? vill ju gärna ha den genom bes roll
för cheva vanens (som jag tar motorn från) axlar och framvagn passar inte?
väldigt tacksam för svar smile

612 Inlägg
29 september 2010
Manta A med 1,6 eller 1,9l original är godkänd för 180hk med ventilerade bromsar, och 150hk utan om mitt minne inte sviker. Vet inte om det finns någon gräns i vridmoment i Opels intyg från den tiden, men om det inte gör det borde du kunna gå samma väg som när man reggar Volvo 240 med V8: använda en Chevrolet 262 som har så lite effekt och vrid att det går igenom. Den är utvändigt lik alla andra smallblock, så vad som ramlar in under huven dagen efter besiktningen är rätt självklart...

Å andra sidan är CSB en stor och tung motor för en liten Manta A, som är framtung redan från början med sin lilla fyrcylindriga motor. Personligen hade jag hellre satsat på något lättare, och möjligen överladdat om effekten inte räcker.

140 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
okej, tack så mycket! den mantan som ska köpas är helt upprostad i golvet, så blir total renovering. så måste nog byta ut det mesta under. tror du det går att få igenom den meden ford 289? det är en större förgasare på den 4ports om jag inte minns fel, sen är toppen utbytt tror jag, men kan ju alltid byta till original före bes. blir inte 289an jävligt pigg om man trimmar den?

Sök