3957
Sök

Blir det mer tungbromsat med en större bromscylinder?

vinnarskalle!
907 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Tänkte byta ut bromscylindern på E30n till modell större, från en 7-serie. Tanken var att bromspedalen skulle bli mer lättbromsad än vad den är idag, men den kanske blir tvärtom om man monterar en cylinder som är större?

Eller har jag tänkt galet?roll

Smålänning
7 887 Inlägg
6 oktober 2010
Bättre byta bara servoklockan till en större.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

vinnarskalle!
907 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Det får inte plats vad som helst, och hade inte tänkt byta bromsservot till ett större. Det sitter ett relativt litet servo där pga motorbytet.

Frågan kvarstår..

227 Inlägg
6 oktober 2010
En cylindermed större diameter kommer bli mer tungtrampad ja, du kommer inte behöva trampa pedalen lika långt för att flytta samma mängd bromsvätska.

vinnarskalle!
907 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Driftar_N skrev:
En cylindermed större diameter kommer bli mer tungtrampad ja, du kommer inte behöva trampa pedalen lika långt för att flytta samma mängd bromsvätska.

Stämmer ju bra det du säger, nu tänkte jag inte längre än näsan räcker.. big_smile Isåfall ska jag jaga rätt på en originalcylinder att montera istället. Sen ska bromsarna få sig en översyn. Tack

Sök