Får inte in högra drivaxeln på min v70 awd -98 efter motorbyte

XtremeStreetR
20 maj 2010 · 167 Inlägg

Hej:) jag har precis bytt motor på min awd och det är en precis likadan motor som satt i innan(från en engelsk v70 dock, vet inte om dom har nån skillnad)
Men nu har jag 2 problem.
Första är att drivaxeln inte går in hela vägen i v-lådan, behöver ha in den ca 2 cm till. Just nu är det precis så att splines´en går i lite men inte helt, jag har förskt gjort rent utan någon vidare lycka och när jag stoppade in en tumstock och drog ut så fick jag med en liten gummi bit och en pytteliten fjäder yikes
Det andra är att stödlagret ligger "för långt ifrån" axeln, det skulle behöva åka upp 10mm och bak mot torpedvägen 15mm.

Jag har tittat på det i flera timmar och tänk vad det kan vara, försökt byta stödlagret mot det andra utan nån som helst lycka och allt annat sitter som det ska?

När det problemet är löst är det uppstart som gäller så all hjälp tas emot med öppna armar:)

Mvh Rasmus

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
Blackbeer
20 maj 2010 · 81 Inlägg

om det är samma som på 850 så sätt ditt den så gott det går och skruva dit allt igen så hoppar den på plats!

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början
XtremeStreetR
20 maj 2010 · 167 Inlägg

Jag kan inte skruva fast det i stödlagret eftersom att den inte går helavägen in och sen ligger axeln en bit ifrån lagret så det gör det ännu svårare:/ har slut på ideer vad jag kan göra försöka lösa det..

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
Marlboroman
20 maj 2010 · 8 234 Inlägg

Så länge motorn du satt i kommer från en AWD är det lungt. Om stödlagret hamnar för långt ifrån som du beskriver det låter det ju som om du inte trycker axeln rakt in..? Och då lär du aldrig få i den. Prova att vrida axeln lite fram och tillbaks och rucka och dona. Och gummibiten där, det är inte så att packboxen är trasig då? Och den har du naturligtvis smort in?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
XtremeStreetR
20 maj 2010 · 167 Inlägg

Marlboroman skrev:
Så länge motorn du satt i kommer från en AWD är det lungt. Om stödlagret hamnar för långt ifrån som du beskriver det låter det ju som om du inte trycker axeln rakt in..? Och då lär du aldrig få i den. Prova att vrida axeln lite fram och tillbaks och rucka och dona. Och gummibiten där, det är inte så att packboxen är trasig då? Och den har du naturligtvis smort in?

Det är det jag inte vet till 100% om den kommer från en awd:/ jag har smort in allt enligt haynes boken vill att man ska göra.. sen har provat lirkat in den på många olika sätt utan resultat, den blir bara svår att få ur sedan. hjälper det om jag skulle läga upp en bild hur det ser ut med stödlagret?

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
Marlboroman
21 maj 2010 · 8 234 Inlägg

FWD och AWD har inte samma block, skiljer med fästen för växellådan. Kan du kasta upp nån bild så kanske det kan klargöra läget lite. Splinesen på axeln är inte skadade? Och om man tittar in, är det nå skadorr på slinsen i lådan?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
t-r-hubbe
8 oktober 2010 · 106 Inlägg

ingensom helst skillnad på fästen för låda lr dyligt på fwd och awd utan det kan va en lite bil på blocket som man vara ivägen för fördelningslådan och den ör bara kapa så det ska inte vara nån som helst fara om det nu är från awd lr fwd då jag haft både och på min bil ett antal gånger och drivaxeln kanske har andra splines men om det är samma låda ska det inte va något fel heller utan då är de antingen nåntng ivägen lr bara handhavande fel

BMW M3 (2002)
Volvo 242 "Prostreet V8 kompressor e85" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang