2408
Sök

V70r Awd -98

50 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
Jag har lite frågor till er volvo kunniga här på Garaget.
Det är så att jag köpte en v70r awd -98 som var importerad från italien 2006. När jag köpt bilen och tagit hem den och kollat igenom den på verkstad för eventuella fel så såg vi att hela kardanstången var bortplockad!! så jag hade vist blivit lurad ännu en gång vid ett bilköp. min fråga är nu, hur går jag tillväga? det går tydligen inte att omregistrera bilen till framhjulsdrift heller, var tvungen att ha papper från volvo som godkänner det och sånna papper får man inte tydligen. men du skumma är att den precis innan jag köpte den var nybesiktigad. dom borde ju ha plockat bort kardanstången pga något skäl, tex awd ras? och det kostar väl multum att laga? så hur ska jag göra? det måste väl gå att regga om till FWD på något sätt, försäkringen lär väl heller inte gälla nu när bilen är framhjulsdriven istället för fyrhjulsdriven? det blir ju liksom en helt annan bil då?

HJÄLP!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 november 2010
För det första. Va i helvete? Vafan äre för jävla söl som plockar bort en kardanaxeln? XD
Bilen är inte gjord för att köras utan, och personligen skulle jag absolut inte försöka regga om den som fwd, utan istället FIXA FELET.
Försäkringsbolaget tror jag inte bryr sej om du kör utan kardan. Dom skulle ju inte bry sej om du körde utan baklucka tex? Det är ju bara så att den del utav bilen fattas.

Och ja, sannerligen kommer det kosta skjortan att laga. För man plockar som sagt inte bara bort den utan anledning. Dock tkr jag att ifall det var ngt fel med awd, dvs bakaxeln, så borde det ju märkas även utan kardan.
Såvida inte själva kardan var problemet? Kanske blivigt krokig eller liknande. Och dumhuvet till förra ägare var väll för snål för att köpa en ny?

Intressant ämne dock, aldrig vart med om liknande förut tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 266 Inlägg
8 november 2010
är den köpt privat eller på firma? kan vara vinkelväxel eller viscodiffen som har gett men försök få tag på en ny kardan och testa hur fyrhjulsdriften funkar

svetsdiff !!!

Forummoderator
26 568 Inlägg
8 november 2010
Det första jag undrar är, tittade du aldrig under bilen när du köpte den, eller undersökte att fyrhjulsdriften fungerade?
Men tillbaka till topic, så tycker i alla fall jag att du ska fixa felet. Sök på Blocket så finner du de delar du behöver. Behöver inte kosta multum, även om det nu inte är världens billigaste grej direkt att åtgärda..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Supraman
2 300 Inlägg
8 november 2010
Kolla vinkelväxeln om den e hel genom att försöka vrida medbringarna medan framhjulen e låsta, kan du de får du byta vinkelväxel.
Bak får man lyfta upp och höra efter missljud och känna att kuggarna greppar och kolla oljan.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

496 Inlägg
8 november 2010
Skroten is the shit. Du kommer i alla fall undan men en bra peng:)

50 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
det är helt sjukt det här, borde ju gå att regga om en bil från fyrhjulsdrift till framhjulsdrift??

2 266 Inlägg
9 november 2010
ville du ha en framhjulsdriven eller? då kunde du köpt min istället

svetsdiff !!!

50 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
PMPerformance skrev:

jag vill göra det som är billigast men ändå lagligt. Vi kan byta om du vill?

2 266 Inlägg
9 november 2010
simonbb skrev:
PMPerformance skrev:

jag vill göra det som är billigast men ändå lagligt. Vi kan byta om du vill?

nej har för många bilar så vill göra mig av med den

svetsdiff !!!

Supraman
2 300 Inlägg
9 november 2010
simonbb skrev:
det är helt sjukt det här, borde ju gå att regga om en bil från fyrhjulsdrift till framhjulsdrift??

Helbilsgodkänd, du får kolla upp reglerna om de går.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 november 2010
Du är fullt medveten om att du inte får ett skit för bilen den dagen du vill sälja den, om den är omreggad, va? Ingen som köper en framhjusldriven "AWD". Rätt väg att gå är att kasta på en kardan och utgå därifrån. Ibland måste man bita i de sura äpplet. Bildelsbasen.se är din vän.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 november 2010
-Första anledningen till att man plockar bort kardanen: Fyrhjulsdriften kommer knäckas om man åker T5 och är allt för gasglad.

-Andra anledningen till att man plockar bort kardanen: Viscokopplingen har gett upp

Alla andra felorsaker innebär att du skulle få ett ganska bra oljud från defekta delar. Originalvinkelväxeln är svagaste länken, och då är det kronhjulet som lossnar. Det märks ganska tydligt. Hade rdu:n rasat skulle det vara samma sak, det borde märkas.

Regga om bilen går inte nej, men varken besiktningen eller försäkringsbolagen lär säga något om det "upptäcks". Det är ju dessutom inte konstant fyrhjulsdrift, det är bara hjälpdrift.

Supraman
2 300 Inlägg
9 november 2010
Bensinskallen skrev:
-Första anledningen till att man plockar bort kardanen: Fyrhjulsdriften kommer knäckas om man åker T5 och är allt för gasglad.

-Andra anledningen till att man plockar bort kardanen: Viscokopplingen har gett upp

Alla andra felorsaker innebär att du skulle få ett ganska bra oljud från defekta delar. Originalvinkelväxeln är svagaste länken, och då är det kronhjulet som lossnar. Det märks ganska tydligt. Hade rdu:n rasat skulle det vara samma sak, det borde märkas.

Regga om bilen går inte nej, men varken besiktningen eller försäkringsbolagen lär säga något om det "upptäcks". Det är ju dessutom inte konstant fyrhjulsdrift, det är bara hjälpdrift.

nej, kronhjulet e inte den svaga länken, det är hylsan som överför kraft från växellådan till vinkelväxeln som går sönder men när den går sönder tar den ofta med sig splinsen i vinkelväxeln.

Och jo, på en helgodkänd ska grejerna som satt på från fabrik sitta där, dom e noga nu med att allt e som de ska vara.
Och den räknas som fyrhjulsdriven för den är nämligen undantagen bromsprovaren om dom inte har möjlighet att hissa upp bakhjulen eller sätta dom på rullar.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 november 2010
Stefan Varberg skrev:
Bensinskallen skrev:

nej, kronhjulet e inte den svaga länken, det är hylsan som överför kraft från växellådan till vinkelväxeln som går sönder men när den går sönder tar den ofta med sig splinsen i vinkelväxeln.

Och jo, på en helgodkänd ska grejerna som satt på från fabrik sitta där, dom e noga nu med att allt e som de ska vara.
Och den räknas som fyrhjulsdriven för den är nämligen undantagen bromsprovaren om dom inte har möjlighet att hissa upp bakhjulen eller sätta dom på rullar.

Nej det är oftast kronhjulen som släpper. På de första årsmodellerna är kronhjulet bara pressat på axeln, och lite senare limmad, därav lossnar dom. Men själva axeln är ganska klen den också.

En utbytesväxel är betydligt hållbarare än original däremot, därför man ska kika efter bilar som fått awd:n renoverad wink

50 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
nu har jag haft den inne på verkstad för genomgång om ev. andra fel kring awdn, men dom kunde inte hitta något annat fel än att kardan var borta, de andra såg fräscht ut sa dom. dom trodde att den hade plockats bort pga någonting om att man var tvungen att ha likadana däck med samma dimention, mönsterdjup, märke och allt på alla fyra hjulen eller vad det var? om det var det tydligen inte iaf..

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 november 2010
simonbb skrev:
nu har jag haft den inne på verkstad för genomgång om ev. andra fel kring awdn, men dom kunde inte hitta något annat fel än att kardan var borta, de andra såg fräscht ut sa dom. dom trodde att den hade plockats bort pga någonting om att man var tvungen att ha likadana däck med samma dimention, mönsterdjup, märke och allt på alla fyra hjulen eller vad det var? om det var det tydligen inte iaf..

Du måste ha lika stora hjul runtom på en AWD, V70 ska tydligen va känsliga om dom är olika slita också t.om. Kan va därför dom tagit bort den. Men man kan inte direkt se några fel förrän man skiljer grejerna eller monterar kardan och provar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Sök