Hej,
1. Oftast kopparrör, Kapar av lämplig bit till det nya röret med rör kapare. sedan använder jag mig utav en "special press" ( kommer ej ihåg namn på verktyget ), den har då en platta men kan välja bland de olika skarvningarna. Finns ex på biltema konings verktyg till relevant billigt pris.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … gsverktyg/2. Pascals princip är att trycket skall vara konstant i systemet, förstår inte vad du är ute efter för svar..
samma tryck överallt i det slutna systemet.
3. Får då ej finnas rost så klart ( kan ej finnas på koppar ). men mer eller mindre så att inte finns någon vätska eller sprickor i dem. Där man kan enligt mig hitta lättast läckage är vid nipplarna och anslutnignar!
4. Man har ju Hydral vätska i bromssystem , ex dot 3, Den är sk hydroskopisk och drar till sig luft (fukt). Men då varför får det inte finnas; Vätskan har då ett konstant tryck ( man kan tryck sätta det men den "ger sig inte") vilket då vattnet inte har. Vattnet ger även en mycket dålig effekt i systemet, den kan orsaka "fading" vilket betyder att bromsarna inte tar eller tar sämre då den har en låg kokpunkt på 100 celsius +.
Om man då har luft ( vatten ) i systemet kan pedalen kännas "svampig". = kassa bromsar helt enkelt. Måste bytas.
5. De olika uppflänsningarna skiljer sig så klart men de är ju anpassade till olika nipplarna och Ok'en. Men finns en standard på 3-4 st olika om jag inte minns fel..
Mvh