TurbOla skrev:
Vajrar är tyvärr svåra att spänna.

Men det är sällan jag märkt att folk haft problem med vajrarna, däremot märkte jag själv i somras att låsclipset till ena växelföraren lossnade under färd efter en slarvig ditmontering, så vi stripsade ihop det, vilket höll färdens ytterligare kanske 15 mil.
Men så är inte problemet i ditt fall.
Farsans 850 -97 är likadan, alla försök till att lägga i 2an över 2500 varv är i princip omöjligt.
Antar att det är syncringarna som är dåliga.
borde vara slitna synkringar som inte klarar att bromsa ner axeln till rätt varv
min se är riktigt svårväxlad kall
men det är nog första m56 jag stött på som varit tungväxlad
men detta händer bara när det är riktigt kallt ute
fast och andra sidan dom dagarna får jag inte i 2:an utan våld på min Iveco daily 50c15
som oxå fungerar perfekt vid värme
tror nog att oljan i vissa fall kan hjälpa något
kan lika gärna vara så att bilen inte riktigt frikopplar som den borde
sen kan man alltid testa att möta i mot och se hur växeln hoppar i utan koppling
tar det lika stopp där så är det inte syncringen som strular utan något annat
eftersom man hoppar den funktionen när man synkar ihop ingånge axeln och utgånde axelns hastighet genom att möta mot lagom med gasen