7279
Sök

Lufta luftnippelarna på trumbromsar på PV 544 årsm. 62

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Jag söker hjälp om hur man luftar luftnipplarna på trumbromsar, hört att man ska värma luftnipplanra och undrar om detta är korrekt och då till vilken grad!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 mars 2011
Nej, alltså. Ibland får man värma för att dom sitter fastrostade. Annars inte.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Är det samma tillvägagångsätt att lufta luftnipplarna som på vanliga bromsar ?
te_wik skrev:
Nej, alltså. Ibland får man värma för att dom sitter fastrostade. Annars inte.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 mars 2011
Jepp,  Inte mer komplicerat än så. Det är ju vanliga bromsar, även om det numera sitter bromsok runtom på de flesta bilar.

Sen måste jag bara säga att det är inte luftnipplarna du avluftar, utan bromshydrauliken. smile

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 mars 2011)

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Okej, låt oss säga såhär att jag är totalt okunnig vad det gäller bilar. Vad menas med bromshydrauliken? ska jag fortfarande göra på samma sätt att jag pumpar på bromsen så all olja rinner ut för att sedan lufta luftnipplarna ?

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Kom på att jag borde påpeka att den har stått sen 89, och bör därför vara rostig, bör man värma ytterst långsamt och prova sig fram?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 mars 2011
Nika skrev:
Okej, låt oss säga såhär att jag är totalt okunnig vad det gäller bilar. Vad menas med bromshydrauliken? ska jag fortfarande göra på samma sätt att jag pumpar på bromsen så all olja rinner ut för att sedan lufta luftnipplarna ?

Alltså, med bromshydrauliken menas att bromsarna styrs hydrauliskt. Du har alltså en vätska (i detta fallet bromsvätska) som påverkar bromsarna när du trycker på pedalen. Förenklat kan man säga att när du trycker på bromspedalen så skjuts en kolv in som pressar vätskan till bromscylindrarna och tvingar ut beläggen/backarna mot bromsskivan/bromstrumman så hjulet bromsas in.

För att detta ska fungera så får det inte finnas luft i bromssystemet (rör, slangar eller cylindrar) eftersom luft kan komprimeras vilket en vätska inte kan. Har du luft i systemet får du alltså en "svampig" pedal och dålig bromsverkan.

En annan typ är mekanisk broms, detta använder man för det mesta i handbromsen. Då har du en vajjer som påverkar bromsarna.

För att avlufta systemet så ska du bygga upp ett tryck i systemet genom att pumpa på bromspedalen, när du sedan håller pedalen nere så släpper du på en luftnippel så luften kan komma ur. Detta upprepas tills du inte får ut mer luft.

För att hitta beskrivningar om exakt hur det går till så kan du använda sökfunktionen på forumet;
http://www.garaget.org/forum/search.php och läsa mer.

Välkommen till garaget.org förresten!

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 mars 2011
Nika skrev:
Kom på att jag borde påpeka att den har stått sen 89, och bör därför vara rostig, bör man värma ytterst långsamt och prova sig fram?

Har den stått så länge är risken stor att du kommer få renovera hela bromssystemet.

Mvh Tommy

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
tack för en ingående hjälp!
Jag har tagit bort de gamla bromsarna och köpt nya, är det något mer?
Tack för välkomnandet! smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 mars 2011
Nika skrev:
tack för en ingående hjälp!
Jag har tagit bort de gamla bromsarna och köpt nya, är det något mer?
Tack för välkomnandet! smile

Okay, då har du säkert köpt nya hjulcylindrar också, det är ju på dom luftnipplarna sitter så då behöver du inte värma.

Ska du även dra nya bromsrör?

Mvh Tommy

6 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Done!
Det har jag verkligen ingen aning om! tror du det behövs ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 mars 2011
Nika skrev:
Done!
Det har jag verkligen ingen aning om! tror du det behövs ?

Det kan jag omöjligt svara på utan att ha sett dom, men risken finns. Du får kika närmare på det eller be någon kunnig slänga ett öga på det.

Mvh Tommy

Sök