Behöver dessa skivor & belägg bytas? (bild)

Oves_Bror
23 mars 2011 · 456 Inlägg

Intressant tänk en del har: bäst att byta så vet man att det är fräscht.
Ska man köra på det så måste man ju byta allt på hela bilen om man måste veta att allt är fräscht(nytt)....

Bilden skulle ju kunna vara tagen på typ 60 % av alla bilar på dom svenska vägarna.
Och av det man kan se på bilden så verkar det ju inte vara nåt jätteslitage på själva skivan= att den skulle vara tunn.
Och så länge vi pratar om en bil som man ska använda och inte ställa ut så är ju det viktiga att saker fungerar, så så länge som bromsarna tar som dom ska och det inte vibrerar så är det ju bara att köra, sen kan du ju byta belägg när dom tar slut men skivorna går säkerligen att slita några år/ några tusen mil till på.

Finns ju inge tråkigare än att lägga pengar på en bruksbil i onödan....

growing old is mandatory growing up is optional
Zippman Fordonselektriker, tidigare fordonstekniker
23 mars 2011 · 2 Inlägg

Bänd isär och kolla INSIDAN, det är där det brukar vara som sämst ställt med belägg och skiva. Jag är tveksam till att jag skulle montera nya belägg på skivor som ser ut så där, lika bra att byta dem när beläggen tar slut (om det inte är finanskris dvs smile

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2003)
sleepyoh
23 mars 2011 · 1 319 Inlägg

Bromsar är väll faktiskt något man inte bör tumma på, har du ekonomi byt. har du inte? byt belägg sen köp skivor när du kan.

_----------'
Joshi Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
23 mars 2011 · 71 Inlägg

Kolla insidan. Är det inte mycket värre än utsidan så kör ner beläggen till de är slut/till det börjar skrapa. Sen byter du skivor och klotsar...

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.
Saab 9-5 Vector 2.0t BioPower "Visslan 2.3T" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2011 · 17 562 Inlägg

Något som förvånar mig är att ingen säger: Tokbromsa! Minst en gång i månaden! Ligg i 80-100 och tryck pedalen i botten! Tills bilen står still! Det gör gott. Gammal bilhandlare som man är...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Ser inte speciellt akut ut de där, håll koll på beläggen när du skiftar hjul, när det är någon millimeter kvar eller när dom börjar gnälla på besiktningen är det dags att byta smile Då kanske det är dags att byta skivorna också när man ändå håller på

Som många skrivit, man kan byta ut hela bilen också för att det börjar bli slitet. Men bromsarna är såpass lätta att byta så det finns ingen anledning att byta ut någonting som säkert rullar 1000mil till.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
dawwe ...has left the building...
24 mars 2011 · 4 474 Inlägg

Biltillverkaren anger minsta rekommenderade tjocklek på skivorna, ett mått som är väl tilltaget. I runda slängar så brukar det röra sig om 2mm tunnare skivor än nya. Men bara för att skivorna nått denna gräns så betyder det inte att de är "slut", men de bör bytas eftersom de anses vara "förbrukade". Min personliga åsikt är att uppåt max 3-4mm tunnare skivor än nya är gränsen. Dina skivor ser väl ut o börjar närma sig denna gräns så sakteliga, jag hade dock rullat vidare med de utan byte, så länge de INTE har sprickor (hårfina, kolla noga!) eller att det vibrerar. På en gammal BMW 535 som jag hade så var ena skivan i princip som ett rakblad vid byte, var ca 2mm skiva kvar. Detta rekommenderas INTE, det var en ren miss från min sida, bromsarna tog bra utan vibbar, den tunna skivan upptäcktes av en observant besiktningstekniker:)

PS: Normalt så brukar standard skivor ha en tjocklek kring 20mm, mina skivor bak på min ena bil anses vara "slut" av tillverkaren när de är 18.4mm tjocka. Jag bytte (nåja sålde skivorna!) eftersom de låg på 18.5mm, de var tokfräscha o rullar säkerligen än idag. Anledningen till bytet var att eftersom allt annat var nytt så fick det bli nya skivor oxå. På min bruxis är jag tämligen övertygad om att samtliga skivor har nått "bytesgränsen" enligt tillverkaren, men de har mycket kvar att ge. De främre skivorna monterade jag nya för knappa 3 år sen, och idag ca 14" mil senare så är de fortfarande fräscha, om än säkerligen "utslitna" om man får tro biltillverkaren, men då skall man komma ihåg att de vill ha ordentliga mega-marginaler, lite som att du skulle köra omkring i full mc-mundering i bilen, ja förutom full-buren som du givetvis måste ha:)

Senast redigerat av dawwe (24 mars 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Aero T16
24 mars 2011 · 1 327 Inlägg

vevstaksvajer skrev:

Aero T16 skrev:

vevstaksvajer skrev:

ja de e säkert helt ok på sommaren men på vintern e de skit då de inte tål temperaturförändringarna som blir när skivorna varigt kalla och man sen bromsar dom varma så blir de skeva som propellerblad sad fassan köpte de på sin passat o han byta ganska snabbt till org:P

Den har rullat ca 1500-2000 mil med bromsarna. Har då inte blivit skeva för mig.

vid ett antal minusgrader?? vi fick de resultatet på vår bil men feltema är ju alltid feltema så vi får hoppas att de var ett söndags exemplar vi fick tag i dåwink

Den har rullat i som kallast ca -37 grader. Har säkert kört några hundra mil i -20 till -35 minus.

te_wik Forummoderator
24 mars 2011 · 12 813 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Något som förvånar mig är att ingen säger: Tokbromsa! Minst en gång i månaden! Ligg i 80-100 och tryck pedalen i botten! Tills bilen står still! Det gör gott. Gammal bilhandlare som man är...

Mvh
Alexander

Kolla speglarna först isf! smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang