Trycka in kolv i bromsok [Saab 9000]

flippzter Spelutvecklare
16 april 2011 · 48 Inlägg

Tjenare!

Vi har ett problem, vi har kapat ok:et och tagit bort de gamla beläggen. Men vi kan inte trycka tillbaka kolven?

Så det gör att vi inte får på dom nya eftersom dom är för "breda"!

Ska man skruva in kolven eller trycka? All hjälp behövs.hmm


Mvh Anton;)

1+3+3=7
XdanneX
16 april 2011 · 151 Inlägg

man ska skruva in kolven

flippzter Spelutvecklare
16 april 2011 · 48 Inlägg

Ok tack för hjälpen, det löste sig kolven åkte in och vi fick på beläggen men nu är det så att allt är dit skruvat och handbromsen funkar, alltså vajern är dit satt men däcket bromsar inte när jag drar i handbromsen? Varför :-(

1+3+3=7
Alex-s Bakhjulskrafs
16 april 2011 · 1 479 Inlägg

1. vajern är kass, sitter fast i höljet, ny vajer behövs
2. luft i systemet, lufta oken bak
3. kolvarna bak har satt sig

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
flippzter Spelutvecklare
16 april 2011 · 48 Inlägg

Mk2_power Kan kanppast vara vajern då jag köpte en ny IDAG på biltema som passar! :-)

Fråga 2: Ok, ska prova imorgon

Fråga 3: Men då ska inte den "vanliga" bromsen funka väll?

1+3+3=7
Alex-s Bakhjulskrafs
16 april 2011 · 1 479 Inlägg

men är du säker på att den vanliga bromsen fungerar då?

kolla även så att armen till handbromsen som sitter på oket går lätt, så det inte bara är vajern som rör sig.
väldigt vanligt att just den sätter sig och då har man ingen handbroms men vanliga bromsen fungerar

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
flippzter Spelutvecklare
16 april 2011 · 48 Inlägg

Alltså, när jag kollar bakom oket och min bror drar i handbromsen så rör sig "armen" där vid oket alltså vajern drar den med sig. Men inget händer eller hur menar du?

1+3+3=7
FLindgren
16 april 2011 · 5 089 Inlägg

Är det bak? Isåfall måste du lossa bulten på baksidan på oket. Och sen skruva ut insektskruven som sitter där. Sen justerar du handbromsen på samma skruva. sätt dit allting. dra åt insektsskruven och sedan lossa den ett kvarts varv så brukar det funka bra sen.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
flippzter Spelutvecklare
16 april 2011 · 48 Inlägg

FLindgren. Så det är det som är felet? Att jag måste lossa på insektsskruven? Känns ju lite konstigt, man tycker ju att den borde ta då jag har helt ny vajer och helt nya belägg :-/

1+3+3=7
FLindgren
17 april 2011 · 5 089 Inlägg

flippzter skrev:
FLindgren. Så det är det som är felet? Att jag måste lossa på insektsskruven? Känns ju lite konstigt, man tycker ju att den borde ta då jag har helt ny vajer och helt nya belägg :-/

Japp det måste du göra. den skruven gör ju så att du inte kna trycka in kolven. Du justerar in och ut kolven med skruven. Och sedan skruva åt skruven och lossa den ett kvarts varv så ska allt handbromsen ta sen. Fast dock vet man ju inte om något har gått sönder innuti när du fick in kolven utan att skruva ut insektskuven?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Alex-s Bakhjulskrafs
17 april 2011 · 1 479 Inlägg

vad jag förstod det som hade du klurat ut att man skulle skruva ut insexen för att trycka in kolven. första gången jag bytta belägg bak på en 9000 höll jag på att knäcka oket när jag försökte trycka in kolven.
men visst, man ska alltid skruva in skruven efter att man tryckt tillbaka kolven så pass att hjulet precis går fritt

Senast redigerat av mk2_power (17 april 2011)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
flippzter Spelutvecklare
17 april 2011 · 48 Inlägg

FLindgren skrev:

flippzter skrev:
FLindgren. Så det är det som är felet? Att jag måste lossa på insektsskruven? Känns ju lite konstigt, man tycker ju att den borde ta då jag har helt ny vajer och helt nya belägg :-/

Japp det måste du göra. den skruven gör ju så att du inte kna trycka in kolven. Du justerar in och ut kolven med skruven. Och sedan skruva åt skruven och lossa den ett kvarts varv så ska allt handbromsen ta sen. Fast dock vet man ju inte om något har gått sönder innuti när du fick in kolven utan att skruva ut insektskuven?

Kan komma med svar imorgon :-D Tack för tipset!

1+3+3=7
MrTurbo Better than God \o/
17 april 2011 · 1 883 Inlägg

Oj...

Har du pressat in kolven i oket bak på en 9000 kan du nog slänga det oket och skaffa ett annat.
Kolvarna skall skruvas in, trycker man kan man göra sönder oket innuti och just möjligheten för handbromsarmen att trycka ut kolven...

Testa att lossa "mutter-pluggen" baksidan kolven och skruva kolven innåt med en 7mm (har jag för mig det var) insexnyckel. Skruva tills skivan börjar gå trögt och beläggen ligger mot alltså. Dra sedan kryckan och du lär märka om innehållet är helt.

Senast redigerat av MrTurbo (17 april 2011)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang