Hjälp dåligt laddtryck! Saab 9-3 aero 01

dretbet
28 juli 2011 · 16 Inlägg

Hej!

Har problem med min saab 9-3 Aero -01.Det sitter en 2,3t motor från 9-5 aero -05a i. Den laddar otroligt dåligt. Laddar tills det gula fältet börjar och enligt laddtrycksmätaren 0,5.. Där är det tvärstopp för laddet. Bilen fortsätter ju framåt med laddet slutar. Ska ladda 1,4. Har också högre bränsle förbrukning. Ligger runt 1,5-2,5 liter/mil.

Har bytt alla vaccum slangar och kontrollerat magnetventilen. Den funkar. Kan det va lmm som pajat? WG? Backventil? Tändstift? Sitter ngk bcpr7es-11 stigt i.

Hjälp snarast!

Senast redigerat av dretbet (28 juli 2011)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 juli 2011 · 5 650 Inlägg

inte dom bilarna som har de där data systemet så när de tex är programerade för 300 hk har man alltid 300 hk och vissa dagar har man 0.1 bars ladd andra 2 bar som exempel.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
SimonGT
28 juli 2011 · 105 Inlägg

Låter ju som att den bara går i grundladd, sitter slangarna rätt på magnetventilen?

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Jimmu
28 juli 2011 · 744 Inlägg

Kollat WG-stången?

dretbet
28 juli 2011 · 16 Inlägg

nej, har alltid haft 1,4 bars ladd. Alla slangar sitter rätt. Men bytte plats på dom för att kolla vad som skedde.. Kan det gjort skada?
Har inte kollat stången än.

Har också högre bränsle förbrukning. Ligger runt 1,5-2,5 liter/mil.

Senast redigerat av dretbet (28 juli 2011)

klawd22 Bilälskare
28 juli 2011 · 283 Inlägg

låetr som om magnetventilen är kass.. va samma sak på min, laddade ca bara 0.3-0.5 testa byta magnetventil från en original från saab.. andra håller inte

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D
Saab 9-5 "The Beast" (1999)
Sketstopp24v STREETRACER
29 juli 2011 · 892 Inlägg

Kolla de "blå backventilerna" , DI,Lambda?  om du har "open SID" kan du även se felkoderna där... 

LMM brukar ibland bli dålig om man har en inoljat öppet filter på...

Bmc Crew
dretbet
29 juli 2011 · 16 Inlägg

Hur kolla ja dom på en bra sätt? Funderar på om det kan va lmm som spökar. men tog av kontakten till lmm förut och motorn gick precis lika..  Har provat allt snart!

SimonGT
29 juli 2011 · 105 Inlägg

Hände de inget när du rykte kontakten till lmm så e den med stor sanorlikhet trasig.

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
dretbet
31 juli 2011 · 16 Inlägg

Okey. Pröva nu efter ja kört den ca 8 mil, märkte en liten skillnad. Men ganska marginel. Men en ny llm är att rekomendera alltså? Körde ett komponents test på den med en dator. Det va en skala från 10% till 100%. Testa då magnetventilen och en ventil som ja tror heter tankavluftnings/vaccumventil(?). Då funka den bra upp till 80% sen var det tyst i den. Ska ju knäppa som ett relä typ. Kan den vara med att spöka? Eftersom ja har ladd upp till 0,5 sen är det stopp??

Senast redigerat av dretbet (31 juli 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang