Peugeot 406 -97 2.1TDI, Termostatproblem

Nordin89
9 december 2012 · 28 Inlägg

Hej!.


Det är så att bilen aldrig går upp i temp, på sommaren går den upp i max 70 grader, nu när det varit nere runt -25 så rör sig inte ens tempmätaren.

For på mekonomen och köpte en ny termostat 68mm i diameter, när jag väl skulle byta så passar den inte, den är för stor och i termostathuset sitter ingen termostat heller och jag kommer inte åt att mäta i termostathuset för att veta vilken dimension jag behöver. Har kollat runt på internet och sett diverse bilder och jag är "på rätt ställe" men kan tyvärr inte hitta mer information.

Är det någon som kan hjälpa mig eller ge mig tips? är lite drygt att inte ha någon värme i bilen sen att det inte är direkt skonsamt.

Ber om ursäkt ifall tråden hamnat fel!.

Tack på förhand!.

engolf
9 december 2012 · 3 235 Inlägg

De bör ju kunna se på mekonomen om det finns flera olika termostater till den motorn.
Det händer ofta att man måste gå in på chassinr eller motorkod för att veta exakt vilken som passar.

Nordin89
10 december 2012 · 28 Inlägg

Jo man kanske måste gå på motornumret då de slog på rege och fick fram att det skulle vara den termostaten, får kolla upp motornumret och se ifall dom får fram någon annan termostat.

Tack för hjälpen, har någon annan något förslag eller idé?

sandzoo
10 december 2012 · 2 072 Inlägg

tror att 68mm är till automat och 67mm för manuell låda.. om de nu ej finns termostat.. har du kollat så inte gummit sitter kvar i termostathuset?
va så på min pegga, så jag tog bort gummit o de passade fint smile

man brukar sätta dit gummipackningen så de ej läcker när man plockar bort termostaten helt... (ba ett tipps) smile

Sandzoo i da house
Nordin89
10 december 2012 · 28 Inlägg

sandzoo skrev:
tror att 68mm är till automat och 67mm för manuell låda.. om de nu ej finns termostat.. har du kollat så inte gummit sitter kvar i termostathuset?
va så på min pegga, så jag tog bort gummit o de passade fint smile

man brukar sätta dit gummipackningen så de ej läcker när man plockar bort termostaten helt... (ba ett tipps) smile

Okej, det är en manuell låda. Ja där sa du något, packningen satt kvar och helt ärligt så kommer jag inte ihåg om den skulle passa ifall jag tog bort den, får kolla upp det! Tackar!smile

sandzoo
10 december 2012 · 2 072 Inlägg

Draxim skrev:

sandzoo skrev:
tror att 68mm är till automat och 67mm för manuell låda.. om de nu ej finns termostat.. har du kollat så inte gummit sitter kvar i termostathuset?
va så på min pegga, så jag tog bort gummit o de passade fint smile

man brukar sätta dit gummipackningen så de ej läcker när man plockar bort termostaten helt... (ba ett tipps) smile

Okej, det är en manuell låda. Ja där sa du något, packningen satt kvar och helt ärligt så kommer jag inte ihåg om den skulle passa ifall jag tog bort den, får kolla upp det! Tackar!smile

testa me att ta bort packningen wink sen kad du gå vidare om de ej passar smile

Sandzoo i da house
Nordin89
10 december 2012 · 28 Inlägg

sandzoo skrev:

Draxim skrev:

sandzoo skrev:
tror att 68mm är till automat och 67mm för manuell låda.. om de nu ej finns termostat.. har du kollat så inte gummit sitter kvar i termostathuset?
va så på min pegga, så jag tog bort gummit o de passade fint smile

man brukar sätta dit gummipackningen så de ej läcker när man plockar bort termostaten helt... (ba ett tipps) smile

Okej, det är en manuell låda. Ja där sa du något, packningen satt kvar och helt ärligt så kommer jag inte ihåg om den skulle passa ifall jag tog bort den, får kolla upp det! Tackar!smile

testa me att ta bort packningen wink sen kad du gå vidare om de ej passar smile

Jo jag får kanske ta å pröva de i eftermiddag efter jobbet. Rent teoretiskt sett skulle det vara möjligt ifall jag mätar hur stor termostat jag behöver sätta in "vilken som helst" som har samma dimension?

sandzoo
10 december 2012 · 2 072 Inlägg

Draxim skrev:

sandzoo skrev:

Draxim skrev:

Okej, det är en manuell låda. Ja där sa du något, packningen satt kvar och helt ärligt så kommer jag inte ihåg om den skulle passa ifall jag tog bort den, får kolla upp det! Tackar!smile

testa me att ta bort packningen wink sen kad du gå vidare om de ej passar smile

Jo jag får kanske ta å pröva de i eftermiddag efter jobbet. Rent teoretiskt sett skulle det vara möjligt ifall jag mätar hur stor termostat jag behöver sätta in "vilken som helst" som har samma dimension?

termostaten måste vara avsedd för peugeot smile

Sandzoo i da house
Nordin89
12 december 2012 · 28 Inlägg

Packningen var inte problemet, nu hade jag iallafall möjlighet att mäta så jag hade någon dimension att gå efter, 52mm, fick tag i en termostat av en kompis igårkväll från en Ford Scorpio passade perfekt och problemet är nu ur världen, fick upp tempen relativt snabbt trots -25 ute.

Tack för hjälpen allesammans!smile

sandzoo
12 december 2012 · 2 072 Inlägg

Draxim skrev:
Packningen var inte problemet, nu hade jag iallafall möjlighet att mäta så jag hade någon dimension att gå efter, 52mm, fick tag i en termostat av en kompis igårkväll från en Ford Scorpio passade perfekt och problemet är nu ur världen, fick upp tempen relativt snabbt trots -25 ute.

Tack för hjälpen allesammans!smile

bra de löste sig smile

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang