2881
Sök

Volvo 240 GL (B21) -84 Drar mycket bensin + slangar med skruvar i?

Ungdoms Räser
425 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Hallå!

Då mercan blev ett lik och blev såld till äldre herre för att ha som kaross så har jag införskaffat en volvo 240.
Problemet med denna är då att den drar soppa som bara den! 10 liter går åt på runt 3.5mil. För då fick jag soppatorsk (Var påväg till bensinstation).

Är det "bara" att byta olja, filter, stift för att han ska må bra?

Sedan så har jag hittat att någon modifierat förgasaren, som i detta fall är en Stromberg 175 CD.https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164474/164474-9f68b102f478271631b5a1ab871a4184.jpg
Vad ska sitta där egentligen?
Mvh Johan
Senast redigerat av Isaksson5 (3 december 2012)

21 761 Inlägg
3 december 2012
Vet inte riktigt hur slangarna ska vara, men kolla upp så att choken stänger helt när reglaget är intryckt. Om den inte stänger ordentligt så kan motorn dra mycket bränsle. Förresten borde det vara B23 eftersom det är en GL, men motorn kan ju vara bytt. smile

4 637 Inlägg
3 december 2012
Sliten förgasare kan göra att dessa dricker bensin som fasen. En kik och ev. en seriös renovering av förgasaren kanske?

Ungdoms Räser
425 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vet inte riktigt hur slangarna ska vara, men kolla upp så att choken stänger helt när reglaget är intryckt. Om den inte stänger ordentligt så kan motorn dra mycket bränsle. Förresten borde det vara B23 eftersom det är en GL, men motorn kan ju vara bytt. smile

På just denna ska det tydligen vara B21 sad Jo choken stänger helt. Men måste ha den lite ute eftersom någon tidigare ägare monterat annat luftfilter (ja ett "sportluftfilter"). Är i behov utav original.

Jämförde med en polares 240. Jag hade massa slangar borta. Vissa var t.o.m borta..

21 761 Inlägg
3 december 2012
Försök få tag på ett vanligt luftfilter. Eftersom du behöver ha choken litegrann utdragen så kan en sån sak göra att det drar extra soppa, då gör ju filtret mer skada än nytta. Jag tvivlar dessutom på att motorn går bättre med ett sånt filter, är nog mest för att det ska låta fränt. smile

Det är mycket möjligt att dina modifierade slangar egentligen ska sitta på eller omkring det ordinarie luftfiltret.
Senast redigerat av Drönirettab (3 december 2012)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Navkapsel skrev:
Sliten förgasare kan göra att dessa dricker bensin som fasen. En kik och ev. en seriös renovering av förgasaren kanske?

Jo ska försöka få tag på en bättre på skroten eventuellt smile

Ungdoms Räser
425 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Försök få tag på ett vanligt luftfilter. Eftersom du behöver ha choken litegrann utdragen så kan en sån sak göra att det drar extra soppa, då gör ju filtret mer skada än nytta. Jag tvivlar dessutom på att motorn går bättre med ett sånt filter, är nog mest för att det ska låta fränt. smile

Det är mycket möjligt att dina modifierade slangar egentligen ska sitta på eller omkring det ordinarie luftfiltret.

ska till skroten på några dagar och leta upp allt som behövs för det:)(original) för det följde inte med..

4 637 Inlägg
4 december 2012
Isaksson5 skrev:
Navkapsel skrev:

Om de är mycket bättre? Men värt att jämföra kanske. Hade min bil inlämnad för några år sedan (drack bensin som fasen, rann oförbränd bensin genom avgassystemet och luktade bensin!) De bytte nål, membran, rengjorde den, smörjde den och bytte även en EGR-ventil. Nu flera år senare år bilen fortfarande snål. De pengarna hade jag igen snabbt.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
Navkapsel skrev:
Isaksson5 skrev:
Navkapsel skrev:

Om de är mycket bättre? Men värt att jämföra kanske. Hade min bil inlämnad för några år sedan (drack bensin som fasen, rann oförbränd bensin genom avgassystemet och luktade bensin!) De bytte nål, membran, rengjorde den, smörjde den och bytte även en EGR-ventil. Nu flera år senare år bilen fortfarande snål. De pengarna hade jag igen snabbt.

Låter som en bra investering! Hur mycket gick det på ungefär?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 december 2012
Isaksson5 skrev:
Navkapsel skrev:
Isaksson5 skrev:

det finns reparationssatsar på meca och mekonomen för runt 300-400 :- och du byter det lätt själv
enda du kan behöva hjälp med är att ställa in nålen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 637 Inlägg
4 december 2012
Isaksson5 skrev:
Navkapsel skrev:
Isaksson5 skrev:

Hade den inlämnad på volvoverkstad och en gubbe som skruvat en massa 240 på den tiden det var vardag gjorde jobbet. Minns inte men inte alls så farligt dyrt som man kan tro.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Har varit till skroten och fixat original insug. Dock så fanns det en slang som gick åt vänster från någon slags ventil. Den går vidare sen till ett rör utav någon metall som går runt och runt i motorrummet. Fanns denna på B21 och vad är den till för? Är den viktig?

Sedan. Letar som en tok efter en sprängskiss till Stromberg 175 CD för att kunna hitta skruven för bränsleblandning osv (undersidan). Skulle vara jättebra om någon har en sån för att bara skicka som länk! smile

21 761 Inlägg
6 december 2012
Den där ventilen som slangen skulle gå till, sitter den på torpedvägen en liten bit från bromsservot?

I så fall kan det kanske vara varmstartsventilen, ska tydligen ventilera bort bensinångor så att det inte bildas ett ånglås när motorn är varm. smile

Ungdoms Räser
425 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den där ventilen som slangen skulle gå till, sitter den på torpedvägen en liten bit från bromsservot?

I så fall kan det kanske vara varmstartsventilen, ska tydligen ventilera bort bensinångor så att det inte bildas ett ånglås när motorn är varm. smile

Den gick som direkt från luftintaget, efter luftfiltret.

http://caunter.ca/images/b21a_1.jpg Efter filtret så går det en slang till vänster. Den går sedan runt ganska nära motorn. Är det den du menar?
(Inte min bil på bilden)
Senast redigerat av Isaksson5 (6 december 2012)

21 761 Inlägg
6 december 2012
Jaha, du menar den grova slangen. Den går till Puls Air ventilerna på grenröret, så vitt jag vet var det en "snikrening" av avgaserna som Volvo hade. Man tar litegrann luft från luftfiltret och spär ut avgaserna. Just den där ventilen närmast luftfiltret är jag dock osäker på exakt vilken funktion den har. smile

Alla 240 med B21A/B23A/B230A/B230E och B230FD har Puls Air vad jag vet, eventuellt ytterligare någon motormodell också.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Istället för att göra ny tråd så skriver jag på samma..

Satte igen en utav vakuumslangarna, gick bättre på lägre varv för att kunna köra upp i varv.
Det jag nu även märkt är att det kan komma lite svart rök då man gasar på..
Soppapumpen vid fästet är fuktigt, kan det vara läckage?

Även så tänder den inte riktigt på alla cylindrar då den är kall..

Vad skulle behövas för att fixa detta?
Ska införskaffa en annan förgasare till bilen och hoppas att bensinförbrukningen sjunker. Inte kul att ligga på 3l/mil! smile

Mvh

Sök