Bilen startar inte

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Racebo skrev:

Golfenstolfen skrev:

Racebo skrev:

Har du kollat att du har batteri syra i batteriet?
det gör en hel del oxå

Hur vet man om man har batteri syra i? för vissa batterier har destillerat vatten i. Det finns 3 st luckor uppe på batteriet men vet inte hur man får upp dom. Ser ut som att det sitter med skruvar eller som ett långt hål in. Hur vet man om man har ett underhålls fritt batteri eller inte? Är jätte dålig på sånt här. men tack för svaren smile

Ta en sjärnas skruvmejsel och öppna upp den som en vanlig skruv smile
MEN ta en som passar inte en mindre eller större då funkare inte, eller jo det funkar men ta det lungt så du förstör "spåren".
öppna upp den och ser du att det är vatten ända upp så är det lungt, annars får du fylla på med nytt (finns på biltema eller på en mack) du kan koka eget oxå men funkar bara ett tag.

om du har ett underhållsfritt batteri så ska du inte ha såna dära öppningar, alltså det ska inte gå att komma in i batteriet smile

Tack ska helt klart kolla det i morgon när det är ljust ute. Tack så jätte mycket för hjälpen smile

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Drönirettab skrev:

Golfenstolfen skrev:
Hur vet man om man har batteri syra i? för vissa batterier har destillerat vatten i.

När man behöver fylla på batteriet så häller man i destillerat vatten, det omvandlas sedan till syra när batteriet laddas upp. smile

Då förstår jag smile. Alltid bra att lära sig något nytt. Batterier är inte min starka sida.

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Nu till en annan fråga. Jag har batteriet på laddning nu under natten. Batteri laddarens mätare var på 2an när jag hade kopplat i batteriet. Men nu när jag var ute så stod den på 1an. Hur kommer det sig? smile. Har ett fritidsbatteri som jag brukar ladda och då står batterimätaren och pendlar på 3an. Kanske lite luddig förklaring men undrar lite om det har med batteriet att göra.

Tack så mycket för alla tipsen. Ska testa och se i mon när det är ljust ute smile.

Drönirettab
15 december 2012 · 21 761 Inlägg

Jag gissar att laddarens mätare visar ampere (A)?

I så fall är det naturligt att mätaren börjar med ett högre värde och efter några timmar när batteriet har blivit delvis uppladdat så sjunker värdet. Hur högt värde mätaren visar beror på flera saker, dels hur pass urladdat batteriet är och dels i vilket skick batteriet är i.

Ett dåligt batteri kan göra att mätaren visar relativt lågt värde fastän batteriet är mycket urladdat, det beror på att batteriet inte tar emot laddningen ordentligt. För att få reda på batteriets verkliga skick så kan man göra ett belastningstest, sånt brukar kunna göras hos en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad. smile

Golfenstolfen
15 december 2012 · 19 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag gissar att laddarens mätare visar ampere (A)?

I så fall är det naturligt att mätaren börjar med ett högre värde och efter några timmar när batteriet har blivit delvis uppladdat så sjunker värdet. Hur högt värde mätaren visar beror på flera saker, dels hur pass urladdat batteriet är och dels i vilket skick batteriet är i.

Ett dåligt batteri kan göra att mätaren visar relativt lågt värde fastän batteriet är mycket urladdat, det beror på att batteriet inte tar emot laddningen ordentligt. För att få reda på batteriets verkliga skick så kan man göra ett belastningstest, sånt brukar kunna göras hos en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad. smile

Oki då fick jag en del förklaring. Känns som det enda rätta borde vara att köpa ett nytt batteri. Men ska som sagt testa lite i mon och se om något utav alla förslag funkar smile.

Golfenstolfen
16 december 2012 · 19 Inlägg

Jag vill bara skriva att det troligtvis inte är batteriet. Har försökt starta bilen några gånger men som sagt den startar inte. Det kommer ingen gnista. Så just nu funderar jag om det kan vara tändstiften eller om det är tändspolen.

sonaxvax
16 december 2012 · 490 Inlägg

provat motorvärmare/ ställt bilen inne i värmen ett tag?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Golfenstolfen
17 december 2012 · 19 Inlägg

sonaxvax skrev:
provat motorvärmare/ ställt bilen inne i värmen ett tag?

har tyvärr inget garage, så kan inte värma bilen. men ska lämna in bilen så dom får felsöka den. men ingenting har ju öppet nu innan jul. Så får vänta till efter. Tror inte det är något jag kan lösa själv. Känns somm det kan vara vad som helst som bråkar hmm.

Racebo Racebo
17 december 2012 · 420 Inlägg

Byt tänddelarna?
fördelarlock
rotor
kablar

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
Golfenstolfen
17 december 2012 · 19 Inlägg

Racebo skrev:
Byt tänddelarna?
fördelarlock
rotor
kablar

Jo men jag känner att om det inte är något utav det så vill jag inte lägga ut pengarna i onödan. Så därför tycker jag det är bäst att lämna in den och få reda på vart problemet sitter smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang