Tomgångsproblem vid start (kallstart spec) Seat Toledo 1L 1.6 L -98

Mikyboy
5 januari 2011 · 9 Inlägg

Tjena har en Toledo som har lite problem med tomgången just när man startar, spec vid kallstart...
När man startar bilen så tänder den och startar utan problem men sjunker sedan ner för att dö bara någon sekund efteråt, i dagsläget åtgärdas detta genom att hålla lite gas ca. 1500-2000 rpm och släppa upp gasen mycket sakta efter ett tag, om jag gör det med kall motor så sjunker varvtalet ner till kanske 500 rpm och puttrar där tills han är varm nog och då kryper han upp till runt 1000 rpm.

Om motorn har driftstemperatur så dör den också genast, återigen med lite gas så håller den sig vid liv men denna gång så kan man lätta på gasen bra mycket tidigare och då håller han jämt varvtal runt 1000 rpm.
Har letat mycke på nätet men icke hittat någon med exakt samma problem.

Bilen är nyservad med bl.a. olja+filter, luftfilter, tändstift+tändkablar

Jag har hört mig för och fått olika tips så som lambdasond, vevhusventilation, bränslefilter elr bränslepump samt en teori om vattenkondens i tanken.
Innan jag inskaffade bilen för drygt 1½ månad sen så hade den stått ett tag tror jag(ej säker)
Till helgen ska jag hissa upp bilen på jobbet o kolla bränslefilter och även kanske pumpen samt lite vevhusvent.slangar och om lambdasonden sitter fast överhuvudtaget. Fortsättning följer men fler teorier från alla kunniga mekar här vore tacksamt roll

Tack på förhand MVH Mikyboy:P

Mitsuhini
5 januari 2011 · 337 Inlägg

motortempgivare funderar jag på.. har du provat slita ur kabeln till luftmassemätaren när du fått den gå bra på tomgång? den bör dö eller gå väldans dåligt när du drar ur kontakten, då funkar den som den ska. blir det ingen skillnad när du drar ur den så bör den vara paj. sitter det någon kallstartsventil på den där?

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
mr_hehe
5 januari 2011 · 137 Inlägg

du har antigen luftläckage el har ej kallstart läge i tomgångsmoton. gamla modelen elhur?

Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Mikyboy
11 januari 2011 · 9 Inlägg

Hissade upp bilen, lambdasonden satt där han skulle utan skador på kablage elr nåt sånt
Ska faktiskt prova lmm testet imorgon, vet ej om den har någon kallstartsventil har letat men det verkar inte finnas någon så då kanske det är tomgångsmotor utan kallstartsläge, hmmm vidare kontroller skall utföras...
Tackar ödmjukast för era svar tongue

//Mikyboy

Mitsuhini
12 januari 2011 · 337 Inlägg

Mikyboy skrev:
Hissade upp bilen, lambdasonden satt där han skulle utan skador på kablage elr nåt sånt..


//Mikyboy

Det är ingen garanti att den är hel. Det är som att titta under bilen på tanken om du fått soppatorsk, eller om tändkablarna är dåliga syns ingenting heller.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Dobrus
23 december 2012 · 1 Inlägg

Till Mikyboy och du skrev upp första rad. Där jag har precis problem med min motor.

Jag vill veta om du lyckade med problem eller ej?

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang