2243
Sök

Oljeläckade (Vad är detta?) - Bild

649 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Hallåj, nyss lokaliserat oljeläckaget på min 945 ftt -93.
Men inte en susning vad det är för något eftersom jag aldrig skruvat med bilar(motor) förr så frågar er här på garaget istället.

http://i45.tinypic.com/vza2ar.jpg

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

649 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Läcker bara när den är igång.

278 Inlägg
11 januari 2013
De där är Inkommande olja till turbon. Sitter en koppar bricka på var sida av själva röret där skruven går igenom. Lätt att byta men dra inte åt för hårt så den börjar läcka igen! smile

649 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Tack så mycket! Tror du det kan räcka med att dra åt den? Tänkte, en kopparbricka bör väl inte börja läcka bara sisådär? smile

278 Inlägg
11 januari 2013
Toyotagalen skrev:
Tack så mycket! Tror du det kan räcka med att dra åt den? Tänkte, en kopparbricka bör väl inte börja läcka bara sisådär? smile

Lika bra o byta dom, kostar ju bara några kronor. Men du kan ju testa tillfälligt, dra dock inte för hårt. De gjorde jag och då blev den ihop tryckt o var aldrig tät så jag fick byta röret... smile

5 846 Inlägg
11 januari 2013
Är skruven lös så bör det räcka att dra åt den, annars så är det bara att byta brickorna.
Personligen hade jag bytt brickorna direkt med tanke på att dem kostar inte många kronor.

649 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Okej, får ta och göra det. Tack för snabbt svar och bra information! smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 januari 2013
Och drar du skruven för hårt går den av, den är ihålig för att oljan ska kunna passera igenom den och är därför betydligt svagare än en vanlig skruv... Det stora skallen gör även att man får använda större verktyg än vad som egentligen är lämpligt. (man får för mycket kraft)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

649 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Ok, bättre att köpa nya fina brickor så man slipper dra så hårt då? smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 januari 2013
Det stämmer bra. Ofta brukar det inte hjälpa att bara dra åt hårdare ändå. Ett budgetalternativ om man är för snål för att köpa nya är att ta loss dom o glödga dom innan man sätter tillbaka dom igen. Fast gasen som krävs för att värma dom kostar väl nästan lika mycket som nya...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

649 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Har tyvär ingen gassvets hemma. Skulle kunna gjort det i skolan, men då köper jag fan hellre nya smile
Tack för svar garaget!

649 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
Fixat det nu. Röret hade spruckit vid skarven precis vid muttern. Märkte det först efter jag satt dit nya brickor. Bara att riva ner igen ... Tror det ska hålla tätt nu iallafall, läcker då inget därifrån smile

Sök