Byte av insugspackning Volvo 740 B230E

Jimpiz
15 december 2008 · 845 Inlägg

Lämnade in bilen på verkstad, hade packningen själv så ville bara ha arbetet gjort, 800 kr vill dom ha för det, Är 800 kr dyrt eller billigt för enbart arbetet?

Saab 9-3SS (2008)
FLindgren
15 december 2008 · 5 089 Inlägg

tyckte inte det lät speciellt blodigt.. hör runt med olika verkstäder i kommunen och jämnför.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
mrbuggy Entreprenör
15 december 2008 · 1 784 Inlägg

Jimpiz skrev:
Lämnade in bilen på verkstad, hade packningen själv så ville bara ha arbetet gjort, 800 kr vill dom ha för det, Är 800 kr dyrt eller billigt för enbart arbetet?

Beror ju på hur man räknar...han kanske har göra 4 timmar..då e de billigt...big_smile

Senast redigerat av mrbuggy (15 december 2008)

chevapower
15 december 2008 · 35 Inlägg

för o va verkstad så va det väll inte farligt men ja hade ju aldrig gett 800kr för en halvtimmes mek

Spiike
15 december 2008 · 1 196 Inlägg

va ju inte dyrt men som sagt det är ju bara lossa på 8 muttrar wink

Boostrider Försöker iaf
15 december 2008 · 1 998 Inlägg

Nä lite mer ä de. Stag osv

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Jimpiz
15 december 2008 · 845 Inlägg

Jag höll på säkert 1 timme innan jag gav upp big_smile, jag fick ju bort muttrarna, men den där svarta bälgen där spjäll huset sitter fick jag inte bort, så jag tröttnade å körde ner bilen till verskstan, jag har ju råd, men undrade bara om 800 kr var dyrt, jag tycker det var svindyrt big_smile, men jag orkar inte hålla på att skruva.

Appropå spjällhus, den ska väll stängas helt vid avslagen motor och öppnas helt vid fullgas?

vad händer om den inte kan stängas nästan helt på tomgång utan lämnar en liten större glipa än vad den ska?

Eller har jag missuppfattat hela funktionen lol

Saab 9-3SS (2008)
turbotompa fritidsprofessor
15 december 2008 · 1 197 Inlägg

Jimpiz skrev:
Lämnade in bilen på verkstad, hade packningen själv så ville bara ha arbetet gjort, 800 kr vill dom ha för det, Är 800 kr dyrt eller billigt för enbart arbetet?

De va dyrt som satan, jag hade gjort de för 2 pissljumma folköl.. wink

Volvo_Mannen Volvoskadad
15 december 2008 · 6 017 Inlägg

Jimpiz skrev:
Jag höll på säkert 1 timme innan jag gav upp big_smile, jag fick ju bort muttrarna, men den där svarta bälgen där spjäll huset sitter fick jag inte bort, så jag tröttnade å körde ner bilen till verskstan, jag har ju råd, men undrade bara om 800 kr var dyrt, jag tycker det var svindyrt big_smile, men jag orkar inte hålla på att skruva.

Appropå spjällhus, den ska väll stängas helt vid avslagen motor och öppnas helt vid fullgas?

vad händer om den inte kan stängas nästan helt på tomgång utan lämnar en liten större glipa än vad den ska?

Eller har jag missuppfattat hela funktionen lol

de ska inte vara 100% stängt vid tomgång

Jonas
Jimpiz
15 december 2008 · 845 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

Jimpiz skrev:
Jag höll på säkert 1 timme innan jag gav upp big_smile, jag fick ju bort muttrarna, men den där svarta bälgen där spjäll huset sitter fick jag inte bort, så jag tröttnade å körde ner bilen till verskstan, jag har ju råd, men undrade bara om 800 kr var dyrt, jag tycker det var svindyrt big_smile, men jag orkar inte hålla på att skruva.

Appropå spjällhus, den ska väll stängas helt vid avslagen motor och öppnas helt vid fullgas?

vad händer om den inte kan stängas nästan helt på tomgång utan lämnar en liten större glipa än vad den ska?

Eller har jag missuppfattat hela funktionen lol

de ska inte vara 100% stängt vid tomgång

men om den är förmycket öppen då?

Saab 9-3SS (2008)
Jimpiz
15 december 2008 · 845 Inlägg

turbotompa skrev:

Jimpiz skrev:
Lämnade in bilen på verkstad, hade packningen själv så ville bara ha arbetet gjort, 800 kr vill dom ha för det, Är 800 kr dyrt eller billigt för enbart arbetet?

De va dyrt som satan, jag hade gjort de för 2 pissljumma folköl.. wink

du kan få en platta nästa gång jag behöver hjälp big_smile

Saab 9-3SS (2008)
caromania Forummoderator
16 december 2008 · 9 296 Inlägg

Ursäkta att jag lånar tråden. Är det samma insugspackning till alla B21, B23, B230 förgasare, insprut o turbo? Det verkar som det om man kollar Mekonomens webtjänst?

Jag planerar att fixa lite bättre packningar än pappersskräpet åt er...

wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hilmer
16 december 2008 · 1 789 Inlägg

De flesta är samma, det skiljer dock på de första årsmodellerna land 240.
Bl a så är det olika insug och vattenkanalerna skiljer lite (förvärmning av insuget).

caromania Forummoderator
17 december 2008 · 9 296 Inlägg

Men jag kan räkna med att alla 740-940 har samma oavsett förgasare/insprutning/turbo? Lysande för alla 740-940-ägare!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
snapshot
17 december 2008 · 908 Inlägg

när jag hjälpte en kompis som skulle byta blockpackning på en 745 turbo så satt insuget med 8 skruv bara å sen var det bara att byta insugspackningen om man ville.. ja förstår inte va ni menar med spjäll huset ? jag kommer inte ihåg att vi lossa nått mer iaf..

Volvo_740_agare
30 juni 2010 · 2 Inlägg

Hej, har haft liknande problem en tid med vandrande tomgång på min 740 GL - 88 (insprutning).
Har ett väsande ljud under motorhuven som varit svårlokaliserat.
Fick tipset att spraya runt med startgas runt insug och slangar för att identifiera ev. tjuvluft eller slangläckage.
Hittade till slut läckan vid insugs-packningen.
Läste på forumet att nägra hade haft problem att byta packningen.
Är själv endast allmänt händig och ingen mekaniker.
Vågar jag ge mig på jobbet själv? roll
Finns det en instruktion att ladda ner från nätet kanske?smile

Jimpiz
30 juni 2010 · 845 Inlägg

Volvo_740_agare skrev:
Hej, har haft liknande problem en tid med vandrande tomgång på min 740 GL - 88 (insprutning).
Har ett väsande ljud under motorhuven som varit svårlokaliserat.
Fick tipset att spraya runt med startgas runt insug och slangar för att identifiera ev. tjuvluft eller slangläckage.
Hittade till slut läckan vid insugs-packningen.
Läste på forumet att nägra hade haft problem att byta packningen.
Är själv endast allmänt händig och ingen mekaniker.
Vågar jag ge mig på jobbet själv? roll
Finns det en instruktion att ladda ner från nätet kanske?smile

Har gjort det själv en gång, faktist lättare än man tror. Låssa muttrarna på insuget, sen bälgen under insuget, sen är det klart. att lyfta bort insuget å montera den nya packningen

Saab 9-3SS (2008)
Bensinskallen P o r s c h e
30 juni 2010 · 1 700 Inlägg

snapshot skrev:
när jag hjälpte en kompis som skulle byta blockpackning på en 745 turbo så satt insuget med 8 skruv bara å sen var det bara att byta insugspackningen om man ville.. ja förstår inte va ni menar med spjäll huset ? jag kommer inte ihåg att vi lossa nått mer iaf..

Det är för att det var en F motor, E har svanhalsinsuget med luftmängdmätaren sittades under, och mätaren och insuget sitter ihop med en gummibälg

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
volvoglracing
17 februari 2013 · 531 Inlägg

Hej, min 740 (B200K) går lite skakigt på tomgång och verkar hacka lite vid gaspådrag mellan 1000-3000 varv dessutom verkar den extra slö just nu. Observerat är att en dag när jag hade glömt ut choken lite så gick den bra och hade sitt normala drag. När jag kollade tändstiften verkade dom lite lite vita. Som det verkar så drar den tjuvluft någonstans, gissar på insugspackningen. Inköpt är: en insugspackning, tändstift, tändfördelarlock, rotor och tändkablar (tar en stund med dem för jag fick fel så jag måste byta)

Nån som har nån annan ide eller tips?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang