3381
Sök

1ans växel sitter fast, går inte att får ur växeln :(

9 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
Hej ! verkar vara en väldigt stor sida för bilfans smile tänkte höra med er om någon goding känner till ett fel på min golf vr6.

När jag rullade ut den för att provtesta lite inför våren så tog jag en liten runda, när det var dags att åka tillbaks för att ställa in den i garaget igen så märkte jag att det inte gick att få ur 1ans växel, testade alla möjliga växlar, det skrapar INTE när jag försöker, utan det är mer som att det är något som sitter i vägen, vågade inte dra till med våld om något skulle hända !

Bilen är i övrigt pigg, kopplingen funkar som den ska, den jag köpte bilen av verkade inte veta så mkt, men den ägaren innan henne verkade ha bytt kopplingen, men det visste inte tjejen som sålde den till mej, så att den verkar vara fräsch!

Kanske är svårt å dra till med en gissning i och med att det säkert skulle kunna vara vad som helst, men vad tror ni ? kan det vara så att växellådan skurit ? eller kan det vara så enkelt att en bult eller något låssnat å ramlat emellan själva stället, eller kan det vara syncringarna ? men då borde det väl skrapa i när man försöker växla ? å att växlarna hoppar ur ibland ! smile

Vi får hoppas att det finns någon med några gissningar ! bättre några än inga alls !

hej sålänge ! smile

9 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
Någon som vet hur man kollar växellådsoljan på vr6orna ? å hur ofta bör man byta ut den ?

Bilen fungerar i övrigt bra, går att köra som vanligt på 1an, men ingen idé att sitta å pina upp den, då slits den väl bara mer smile?
Senast redigerat av joppe45 (3 april 2013)

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
3 april 2013
v60 ? du har väl garanti på bilen ? åk till volvo, pilla inte själv !!

läste nu att de va en golf ... plocka ner lådan och kolla

btw ingen v6a i din bil ... det är en vr6a stor skillnad
Senast redigerat av CHEEVA (3 april 2013)

9 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
Oj, det ska stå vr6! Va klantigt av mej !

Kan tillägga att jag hade ett liknande fel förra året i november, det började med att det skrapade när jag skulle växla, precis som om kopplingen inte var nertryckt ! men efter att tag så fattade vi att d et var kopplingspedalen som var seg, vi var tvungen å dra upp den längst upp, då gick det helt plötsligt hur mjukt som helst ! å efter det så funkade den som den skulle tills nu !

Det här skiljer sig lite ifrån det andra problemet dock !
Senast redigerat av joppe45 (3 april 2013)

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
3 april 2013
Kolla länkaget på växellådan, känt problem på dessa bilar, inte bara VR6 utan alla golfar av generation två och tre. Du har 2st växelvajrar som sen går till ett lagom intrikat system med hävarmar o grejer, du borde se det rätt lätt om du öppnar huven. Du kan om inte annat sticka ner handen o känna om du kan påverka växelväljaren med handkraft. Kan du inte det är det mer problem, på insidan av växellådan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 893 Inlägg
3 april 2013
Körde sönder växel kulissen inne i lådan på min 242a för 20 år sedan. Skulle rycka från ettan till tvåan.
Fick köra hem 2 mil med ettans växel. Tog sin lilla tid!
Kan inte vxl-lådor, lämnade den till en kompis som öppnade lådan, där fanns en skiva med en massa spår i. Ett hörn hade gått av pga min behandling.

Om det bara är en av vajrarna som gått av för dej, är det ganska enkelt o fixa.
Vet inte hur mycket bråte det sitter över länkaget på en VR6a, säkert mer än det gjorde på min 1,6a.
Men det sitter rätt uppe på lådan, ganska lätt att se eller känna om det funkar som det skall.

9 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
tack för svaren båda två ! syrrans pojkvän kan meka å dona, han håller på med någon nissan sx tror ja, så jag kan höra med honom om han har lust å kika på den ! hoppas att det går å fixa utan att behöva tömma hela plånboken big_smile!

1 938 Inlägg
3 april 2013
Mitt svar kan nog låta väldigt långsökt, jag tycker själv det vore långsökt, men kolla hur spakstället är justerat.
Går det inte att få ut växeln när bilen är avstängd heller? Testa att lägga ut den med växelförarfästerna på själva lådan, du ser dom på växellådans övre del mot torpedväggen.

9 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
¨sjysst ! vågar inte pilla där själv, väntar tills syrrans pojkvän tittar, men jag ska spara ner allt ni skriver här, så tar jag det med honom när han kommer, sen får vi bocka av alla problem å eventuellt hitta orsaken till varför det är som det är !

Sök