2599
Sök

Motorsystem serv. erfordras. Volvo V70 T5

JDM Life Sweden
1 142 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Köpte ett BSR optiflowfilter till min V70 T5, kör ca 10 mil sen tänds lampan för avgasreningsproblem och texten "Motorsystem serv. erfordras" visas.

Har läst att andra haft problem med BSR filter och att deras LMM har gett upp.

Någon som har en aning om vad detta beror på?

V70 T5 2006.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

1 915 Inlägg
14 mars 2013
Testa googla, så finner du massor av folk med samma filter, som alla fått trasiga LMM efter bytet till filtret..
En vanlig orsak till att LMM går sönder, är för mkt olja på filtret.

Här finns lite nyttig läsning om filter: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 321 Inlägg
14 mars 2013
Innan du gör något så Kolla felkoder!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

JDM Life Sweden
1 142 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
Innan du gör något så Kolla felkoder!

Har du något tips på en bra felkodsläsare?

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

450 Inlägg
14 mars 2013
mitt tips är att låta volvo läsa ut felkoderna (original utläsning). kostar en 300 spänn.

3 860 Inlägg
14 mars 2013
Går bilen illa? Om du drar ur kontakten till LMM, går bilen sämre eller oförändrat? Och som ovan sa, åk in till volvo och läs ur felkoden för dom vet ju garanterat vad som är trasigt då. Kan vara onödigt dyrt att byta saker på måfå...

EDIT: Hur är filtret inoljat? Är filtret ordentligt monterat, är det helt? Dessa filter ska ha hög kvalitet men tyvärr finns det för många som haft problem med just detta märket.

Vill du haöppet filter så satsa på K&N filter eller hellre AEM dryflow, det senare ska inte oljas in och då försvinner ju risken me olja i LMM...
Senast redigerat av spokenratt (14 mars 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 Inlägg
12 april 2013
Jag får samma felmeddelande i min V70N '03. Ibland försvinner det av sig själv efter ett tag. Ibland har jag skruvat bort batteriets minuskabel, vridit om tändningsnyckeln och av igen och sen skruvat tillbaka minuskabeln och då har meddelandet också försvunnit i och med att datorsystemet har blivit resettat. Jag har provat en sån där billig felkodsläsare från Biltema, den hittar dock ingen felkod att visa när indikationen finns, däremot fungerar erase-funktionen för att få bort felindikeringen. Den senaste veckan har detta felmeddelande dock blivit mera envist och kommer tillbaka efter ungefär en halv dag oavsett vilken av metoderna jag beskrivit ovan som använts för att få bort indikeringen, så det får väl bli en tur förbi verkstaden. Det känns dock som att det inte är något fel som påverkar motorns gång på något sätt. Felmeddelandet i sig måste vara ett väldigt generellt meddelande som kan visas vid ett stort antal olika fel.
Senast redigerat av martley (12 april 2013)

450 Inlägg
12 april 2013
man raderar inte felkoden genom att plocka minus polen, den göms undan i bilens systen för att sen till slut tända upp, även om de nte lyser finns den där. de kan gå några körycklar för att den ska tända, körcykel= (låsa upp-starta-köra-stanna-låsa)så även om de inte lyser så finns felkoden kvar, de finns en hel del trådar angående att plocka ecm säkringen och nollställa ecm, det finns egentligen ingen sanning i det heller man "gömmer" bara felkoden för att till slut tända upp igen, detta har jag fått lära mig iallafall. henrik

2 174 Inlägg
12 april 2013
Louksor skrev:
Testa googla, så finner du massor av folk med samma filter, som alla fått trasiga LMM efter bytet till filtret..
En vanlig orsak till att LMM går sönder, är för mkt olja på filtret.

Här finns lite nyttig läsning om filter: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

Tvätta min LMM för skojs skull med breake cleaner, fungera perfekt

Sök