16 april 2013
Trådstartare
Har en Honda Civic CRX årsmodell 1986 med ett jobbigt bekymmer: den har alltid för hög tomgång när man startar den när den är kall eller har varit avstängd i ca 30 minuter.
Förut:
Kallstart: tomgången gick upp i ca 2500 varv för att efter ca 4-5 minuter sjunka ner till 2000varv för att sedan efter 4-5 minuter gå till normalläge vid runt 1100 varv.
Avstängd i ca 30 minuter: tomgången brukade gå upp till 2000 varv för att sedan sjunka efter ca 10 sekunder.
Nu:
Kallstart: tomgången går upp till 3000-3100varv och är så i ca 5-7 minuter. Efter rasar tomgången till 1500varv för att sedan gå upp till 2500varv sedan håller den på så här i ca 10 minuter, den varvar alltså själv mellan 1500 till 2500 varv. Det hjälper inte att köra bilen för den håller på så här under körningen. Så efter då totalt 17 minuter blir bilen normal och tomgången lägger sig stabilt vid runt 1000-1200varv.
Avstängd i ca 30 minuter: tomgången går upp till 2000 varv i kanske 3-4 minuter för att sedan sjunka till 1100varv.
Vad kan detta bero på? vad kan jag kolla?
Senast redigerat av Slash (16 april 2013)
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!