Opel Astra Turbo drar vatten

Lillalilja
16 april 2013 · 529 Inlägg

Hallå!

Har en tjej på jobbet som har en relativt ny Astra Turbo (garanti kvar), som har varnat om att kylarnivån är låg ett par gånger. Åkte med henne idag 2 mil på motorväg, när vi kom fram tänkte vi fylla på vatten. Nivån var halvvägs på behållaren och den kokade inte. Tempen låg stadigt på 90 grader. Den började koka när jag öppnade locket och nivån steg. Bilen var nyss inne på service och då provtryckte killen systemet och letade efter läckor men hittade inget.

Tänkte mest höra runt om någon har något tips om vad man ska titta på. Jag sa att hon skulle låta bilen svalna innan hon fyllde i mer kylarvätska. Hon har heller inte lagt märke till att den ryker något speciellt, hon visste heller inte hur mycket hon har fyllt på men verkade inte vara så mycket/ofta. Kan även tillägga att servicen inte var utförd på märkesverkstad.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
AutoCool
16 april 2013 · 197 Inlägg

Ta upp mattorna, är det blöt på golvet? Glykolen är rosa. Det kan vara värmepaketet om mekanikern letade ordentligt men inte hittade nånting. Om jag minns rätt så är turbon vattenkyld och det finns ett rör under turbon som fastnas med ett "banjo bolt" (hål i mitten). Det finns 2st alubrickor på varje sida av roret och där brukar det läcka. Du kanske behöver ett spegel om du inte kan hissa bilen för att kolla underifrån. Lycka till.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Lillalilja
16 april 2013 · 529 Inlägg

Tack för svar! Ska se om jag kan titta lite imorgon på lunchen, annars blir det nog någon lösning till helgen. Men om det är att den läker vid turbon, skulle systemet fortfarande hålla tätt? Tänkte på att det började koka när jag öppnade locket samt provtryckningen.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
AutoCool
16 april 2013 · 197 Inlägg

Har ingen aning hur provtryckningen gick till, om han använd trycktestarepump eller bara värmd upp motorn och letade uppifrån. På bilen som jag minns var det från röret till turbon och synns inte alls uppifrån men det fanns rosa "pulver" som tecken på tidigare läckage. 

Om du tog bort locket och det började koka eller bubbla så var det kanske bara värma punkter i motorn (om motorn var av) och då stiger nivån.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang