2223
Sök

Byte Ventiltätningar Volvo 940 B200FT -96

1 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Hejsan alla bilfantaster skulle behöva lite råd/hjälp kring byte av ventiltätningar på min Volvo 940 B200ft -96.
Joo nu är det så här att har märkt nu under en längre tid att bilen ryker ganska så mycket under kall uppstart (blå rök kommer från röret). Min stora misstanke är att det är ventiltätningar som börjar göra sitt och är i behov av byte eftersom olja har även hittats i insugs röret som går till turbon.
Nu till det stora frågan, att lossa ventilerna från toppen, vad krävs det för material/verktyg för att kunna göra det på smidigaste sättet som möjligt ?

Har haft kontakt med en bekant som är tekniker på Bilia och han säger att ventilerna är Shimsade i blocket och det krävs special verktyg för att kunna lossa ventilerna för att komma åt tätningarna, vilket jag tvekar på och tror att dom borde kunna lossas med en ventilbåge ?

Är lagom kunnig om bilar men har inte bytt ventiltätningar på 940 modellen tidigare så om ni kunniga skulle kunna med av eran intelligens till mig skulle det uppskattas stort ! Ex. Hur man ska gå till väga ? måste toppen lossas från blocket eller kan den sitta på ? måste man shimsa om ventilerna vid byte av tätningar eller skulle man kunna använda dom gamla osv ?

Tack på förhand ! smile smile

Sök