2491
Sök

Peugeot Pininfarina coupe (97) med V6 , 3,0 motorn startproblem!!

20 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Hej jag har köpt en Peugeot Pininfarina coupe (97) med V6 , 3,0 motorn
och har haft otaliga timmar på verkstad med den under denna veckan....

nu har det uppkommit ett nytt problem.

jag hade tidigare ett batteri i bilen som inte orkade dra runt start motorn.

därför var jag och köpte ett nytt för 2500 :- ....
Efter att detta installerats så snurrar startmotorn utav själva f..a..n men motorn startar ej...
ibland kan man låsa bilen och låsa upp den och därefter startar motorn.
mycket märkligt.

vad beror detta på?

det är lite av ett lotteri om bilen skal starta eller inte.
Den går ordentligt när den väl är igång, på alla cylindrar, och inga hack eller effekt svackor under körning, det är just att få igång motorn som är problemet...
generatorn laddar som den skal, batteriet är nytt och bytt så där är inte problemet, och startmotorn beter sig som den sig bör, så den är det inte.

Någon som har tips på vart man skal börja leta ?

Tacksam för väl beskrivna förslag då jag verkligen inte kan någonting om Peugeots motorer,
Tackar på förhand.

Forummoderator
18 319 Inlägg
22 april 2013
Jag tror på att startspärren strular. Det har förekommit att Peugeot har haft problem med att spärren jävlas efter just batteribyte. Vad har verkstäder sagt? Felkoder? Meddelande i display?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

408 Inlägg
22 april 2013
Dieselsmurfen skrev:
Jag tror på att startspärren strular. Det har förekommit att Peugeot har haft problem med att spärren jävlas efter just batteribyte. Vad har verkstäder sagt? Felkoder? Meddelande i display?

stämmer, vid batteribyte hoppar startspärren in.

kontrollera felkoder som smurfen skriver men även andra saker som jordpunkter, kontakter till diverse styrdon.

om du inte får mer hjälp här, kan nog peugeot-sport-club.se svara på dina frågor. finns några gurus där smile
Senast redigerat av pompe90 (22 april 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

Forummoderator
18 319 Inlägg
22 april 2013
Jag har för mig att vissa modeller av 607 har 2 batterier? Ett som ligger dolt under baksäte/bagage. Kan ha fel men kolla! Dålig spänning kan ställa till med mycket mindre kul problem...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

408 Inlägg
22 april 2013
ECU, reläer. Dessa brukar fela på denna bilmodell.

406 sedan, inte coupé hade mest problem med startspärren vid byte utav batteri dock så har dom liknande om inte exakt samma el.

Dieselsmurfen skrev:
Jag har för mig att vissa modeller av 607 har 2 batterier? Ett som ligger dolt under baksäte/bagage. Kan ha fel men kolla! Dålig spänning kan ställa till med mycket mindre kul problem...

ja det stämmer. 607 har ett synligt batteri i fram och ett dolt i bak(som reserv) men det hör ej till denna bil då 406an har endast 1 batteri i fram.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.

Forummoderator
18 319 Inlägg
22 april 2013
pompe90 skrev:
ECU, reläer. Dessa brukar fela på denna bilmodell.

406 sedan, inte coupé hade mest problem med startspärren vid byte utav batteri dock så har dom liknande om inte exakt samma el.

Dieselsmurfen skrev:

ja det stämmer. 607 har ett synligt batteri i fram och ett dolt i bak(som reserv) men det hör ej till denna bil då 406an har endast 1 batteri i fram.

Fel av mig. Läste 607 coupé... Jaja. Tur nån har koll! TS uppmanas kolla om bränslepump går någon sekund då förardörr öppnas eller tändning sätts på. Vet ej vad som gäller för denna.

20 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Soppa pumpen går, och det kommer inga felmeddelanden på displayen,
Får man fråga vart ecu reläerna sitter / hur man kollar om de är sönder ?
Jorden är som den sig bör vara vilka kontakter bör jag kolla och hur
Fixar jag start spärren ?
Ni får ursäkta min inkompetens men första peugoten för min del hehe
850 , o min 740 har jag aldrig haft några liknande symptom på så
De hela är nytt för mig

408 Inlägg
22 april 2013
geting11 skrev:
Soppa pumpen går, och det kommer inga felmeddelanden på displayen,
Får man fråga vart ecu reläerna sitter / hur man kollar om de är sönder ?
Jorden är som den sig bör vara vilka kontakter bör jag kolla och hur
Fixar jag start spärren ?
Ni får ursäkta min inkompetens men första peugoten för min del hehe
850 , o min 740 har jag aldrig haft några liknande symptom på så
De hela är nytt för mig

Okej, kul att du har fått pröva på puggen för den är riktigt härlig att åka, 406 coupe med v6 vill säga. Tråkigt att du fick problem så fort efter köpet.

Men tyvärr kan JAG inte hjälpa dig mer då jag inte har mer kunskap om denna bil som kan hjälpa dig med ditt bilproblem sad

Därför hänvisar jag dig till www.peugeot-sport-club.se
bli medlem gratis, gå in på forumet och lägg en fråga där i mektips/hjälp delen. Så kommer du inom kort få hjälp utav gurus som kan det där.

- Nuvarande:

25 Inlägg
30 april 2013
Det kan inte vara glappande tändningslås? Vet inte vad det kan bli för symptom exakt men det är inte helt ovanligt på 406.

408 Inlägg
1 maj 2013
406_Jonathan skrev:
Det kan inte vara glappande tändningslås? Vet inte vad det kan bli för symptom exakt men det är inte helt ovanligt på 406.

ja det är sant, den kan börja glappa. Men om startmotorn går runt så kanske styrboxen inte får ström ?

- Nuvarande:

Sök