2341
Sök

Volvo S70 "Rasslar"

358 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Min syster har köpt en Volvo S70 GLT -98 som rasslar, skramlar runt 1300-1600 varv. Ljudet uppstår Inte i friläge. Någon som vet vad den kan vara?


Evildan
9 februari 2013
#2
lös värmesköld över katalysator?
varifrån kommer ljudet?

358 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#3
Låter som det kommer från under mitten av bilen alt. runt motorn, svårt att avgöra. Förra ägaren hade låtit en verkstad titta lite snabbt på det under en service, men dom hade inte hittat nått.

Tänkte man kunde få lite idéer här, för att sedan krypa under bilen imorgon och kolla.


Evildan
9 februari 2013
#4
då vidhåller jag: värmeskölden som hänger löst och vibrerar vid vissa varvtal.

358 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#5
Tack, då ska jag kolla på det imorgon! Någon mer med idéer?


Forummoderator
18 319 Inlägg
9 februari 2013
#6
Equium skrev:
Tack, då ska jag kolla på det imorgon! Någon mer med idéer?

Håller med Evildan. Kolla det först och återkom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

358 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#7
Har kollat värmeplåten och den satt fast! Kollade också plåten över grenröret och även den satt fast ordentligt. Kan det vara växellådan som för oväsen?


6 691 Inlägg
11 februari 2013
#8
Har för mig att GLT har variabelt insug..kan vara de som låter?

De/Dem

358 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#9
UPPDATERING

Jag har precis hissat upp bilen framtill så hjulen går fria. Filmade även och hoppas ni kan säga vad som är fel? Låter om det kommer omkring växellådan? Glapp? när man kör bilen normalt så uppkommer ljudet på samtliga växlar vid ungefär 1500rpm.

Länk till filmen:

http://youtu.be/0Im_B5L3HG4

Med vänlig hälsning,
Filip


6 691 Inlägg
1 maj 2013
#10
Antingen är det något I lådan som knackar eller så glappar inre drivknuten

De/Dem

358 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#11
Okej, om det är inre drivknut som glappar, svårt att byta? får man byta hela drivaxeln? Kan tillägga att bilen har gått såhär i minst 5000 mil, men väldigt irriterande!


6 691 Inlägg
1 maj 2013
#12
Enklaste är att köpa en begagnad ifrån skroten, så slipper du grisa med fett och låsningar.

De/Dem

358 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#13
Tack, får prova att byta den! Om det är någon annan med en S/V70 som har haft samma problem så skriv gärna här.



Sök