Hej alla, ny här på garaget.org men har sett att det är en hel del kunnigt och hjälpsamt folk här.
Ska börja med en förvarning, var inte alls något geni på Svenskalektionerna så långaihopsittandetexter och helkonstiga styckeindelningar finns garanterat att vänta i denna text.
Har en passat som strular, det dyker upp det ena efter det andra.
Allt började med att bilen tände den gula motorlampan, läste av felkoden och såg att det var P0471 (G450) - Avgastryckgivare 1, orimlig signal.
Jaja, inga större bekymmer just idag. Bilen går ju över till mil och tidsbestämd regenerering på partikelfiltret så den där kan jag byta när jag har tid att vara utan bil. Bilen rycker lite ibland, misstänkte vatten i dieselfiltret men gjorde ingen direkt åtgärd där heller.
Efter det gjorde jag en typisk husbilsägarblunder och lyckades tanka vatten i dieseltanken (Tro mig, jag var varken full eller speciellt stressad - bara otroligt dum!) Men jag hade ju tänkt byta dieselfilter och serva bilen med olja, oljefilter, luftfilter och kupefilter i alla fall så tack vare det här vart jag ju tvungen att få tummen ur och få det gjort.
Sagt och gjort 
Sög ur all diesel ur tanken, från bägge öppningar i toppen på tanken och bytte dieselfiltret och gjorde rent filterbehållaren. Fyllde tanken full med ny diesel och hällde i ca 1dl k-sprit för dieselmotorer (stod att den var lämpad för dieselmotorer i alla fall). Bilen gick helt okej efter det här, om jag accelererade och höll på växlarna till över 2500rpm och sen frikopplade så kunde den ibland få motorstopp men den gjorde först ett tappert försök på ca 500rpm att komma tillbaka till tomgångsvarv. Men gick annars klanderfritt. Körde ur ungefär halva tanken och den började successivt att gå något sämre så jag tömde ur dieselfilterbehållaren med hög frekvens (ca var 6mil).
Bilen vitrök lite ibland, inbillade mig att det var vattenånga men börjar fundera om det inte var regenereringen av partikelfiltret jag sett.
Tog bilen i söndags och skulle åka upp till stugan 12mil bort och när jag kommit ungefär 6mil så blir bilen plötsligt väldigt orkeslös (detta hände i en uppförsbacke, bilen hackade lite när det kom) och vill inte svara på elgasen. Bytte till en lägre växel och gasade lite och då ville den gå, men mycket klent. Stannade vid vägkanten och läste av felkoderna med en V-tech RTS-enhet och såg att jag hade tre felkoder lagrade (som jag kunde se) Den ena var P0471 (avgastrycksensorn), den andra var P2453 - Partikelfilter, orimlig signal och den sista var P0299 - Lågt laddtryck från turbo.
Ringde en kompis som sa att det troligen bara var differenstryckgivaren (p0471) som spökade och att jag kunde köra bilen ändå men att den skulle gå precis som en bensinare med trasig lambdasond.
Körde bilen upp till stugan där jag tankade fullt på nytt, körde hem igen (bilen går fortfarande dåligt) och lägger av mellan varven och är ordentligt svårstartad.
Differenstrycksgivaren var inte så farligt dyr (1700kr) men den skulle tydligen "anpassas" till bilen á 1200kr eller något sådant på bilmetro, men då hade dom inte tid fören om två veckor. Gick inte att göra själv sa de. Skaju göras vilket fall men undrar om det än någon här som tror på andra fel? Själv vill jag ju tro att det är vattnets fel allt ihop och att får jag bara ur det så går bilen som den ska sen. Men har ju sett följdfel av mindre bagatelliknande händelser så självklart är det kanske fel på givaren, är ju trotts allt rätt så vanligt. Någon som tror på andra fel? Någon som varit med om liknande?
Någon som har en idé på vad det kan vara, bortsett från skit bakom ratten?
Ska börja med en förvarning, var inte alls något geni på Svenskalektionerna så långaihopsittandetexter och helkonstiga styckeindelningar finns garanterat att vänta i denna text.
Har en passat som strular, det dyker upp det ena efter det andra.
Allt började med att bilen tände den gula motorlampan, läste av felkoden och såg att det var P0471 (G450) - Avgastryckgivare 1, orimlig signal.
Jaja, inga större bekymmer just idag. Bilen går ju över till mil och tidsbestämd regenerering på partikelfiltret så den där kan jag byta när jag har tid att vara utan bil. Bilen rycker lite ibland, misstänkte vatten i dieselfiltret men gjorde ingen direkt åtgärd där heller.
Efter det gjorde jag en typisk husbilsägarblunder och lyckades tanka vatten i dieseltanken (Tro mig, jag var varken full eller speciellt stressad - bara otroligt dum!) Men jag hade ju tänkt byta dieselfilter och serva bilen med olja, oljefilter, luftfilter och kupefilter i alla fall så tack vare det här vart jag ju tvungen att få tummen ur och få det gjort.


Sög ur all diesel ur tanken, från bägge öppningar i toppen på tanken och bytte dieselfiltret och gjorde rent filterbehållaren. Fyllde tanken full med ny diesel och hällde i ca 1dl k-sprit för dieselmotorer (stod att den var lämpad för dieselmotorer i alla fall). Bilen gick helt okej efter det här, om jag accelererade och höll på växlarna till över 2500rpm och sen frikopplade så kunde den ibland få motorstopp men den gjorde först ett tappert försök på ca 500rpm att komma tillbaka till tomgångsvarv. Men gick annars klanderfritt. Körde ur ungefär halva tanken och den började successivt att gå något sämre så jag tömde ur dieselfilterbehållaren med hög frekvens (ca var 6mil).
Bilen vitrök lite ibland, inbillade mig att det var vattenånga men börjar fundera om det inte var regenereringen av partikelfiltret jag sett.
Tog bilen i söndags och skulle åka upp till stugan 12mil bort och när jag kommit ungefär 6mil så blir bilen plötsligt väldigt orkeslös (detta hände i en uppförsbacke, bilen hackade lite när det kom) och vill inte svara på elgasen. Bytte till en lägre växel och gasade lite och då ville den gå, men mycket klent. Stannade vid vägkanten och läste av felkoderna med en V-tech RTS-enhet och såg att jag hade tre felkoder lagrade (som jag kunde se) Den ena var P0471 (avgastrycksensorn), den andra var P2453 - Partikelfilter, orimlig signal och den sista var P0299 - Lågt laddtryck från turbo.
Ringde en kompis som sa att det troligen bara var differenstryckgivaren (p0471) som spökade och att jag kunde köra bilen ändå men att den skulle gå precis som en bensinare med trasig lambdasond.
Körde bilen upp till stugan där jag tankade fullt på nytt, körde hem igen (bilen går fortfarande dåligt) och lägger av mellan varven och är ordentligt svårstartad.
Differenstrycksgivaren var inte så farligt dyr (1700kr) men den skulle tydligen "anpassas" till bilen á 1200kr eller något sådant på bilmetro, men då hade dom inte tid fören om två veckor. Gick inte att göra själv sa de. Skaju göras vilket fall men undrar om det än någon här som tror på andra fel? Själv vill jag ju tro att det är vattnets fel allt ihop och att får jag bara ur det så går bilen som den ska sen. Men har ju sett följdfel av mindre bagatelliknande händelser så självklart är det kanske fel på givaren, är ju trotts allt rätt så vanligt. Någon som tror på andra fel? Någon som varit med om liknande?
Någon som har en idé på vad det kan vara, bortsett från skit bakom ratten?
0
0
0
0