Min E30 startar men dör efter ca 30sek

Pållan
25 april 2012 · 13 Inlägg

Hej!

Modell: E30 coupe 1986
Motor: M20B25 1987

Min bmw har tröttnat och vill krångla.
Den startar jättefint men sen dör den efter 30 sekunder och det går inte att starta direkt efter utan man måste vänta ett bra tag.
När den är igång så märker jag att om man varvar över 3000rpm så hostar den och går ojämnt så jag tror att felet har något med bränsle/luft.

Saker som jag har testat:
Bytt tändstift (De som satt i har arbetat säkert i 15år)
Kollat tändfördelningen
Bytt bränslefilter (som ej var gjort på flera flera år)

Sen hittade jag en "givare" som lät illa när man hade tändningen igång. Den "gnistrade" och sen när den sluta så började tomgångsmotorn att ljud ifrån sig.

Jag bifogar bild på lilla rackaren som inte hade någon slang kopplad?

http://i46.tinypic.com/357hjih.jpg


Hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh

Paul

Not the size that counts, it's how you drive it!
Pållan
25 april 2012 · 13 Inlägg

Lilla rackaren visade sig vara en Tankluftningsventil. Vad har den för funktion?

Not the size that counts, it's how you drive it!
Bimmerman
25 april 2012 · 217 Inlägg

Hur menar du att man måste vänta ett tag, den går runt men vill inte tända eller? Vet du vad det är för givare? Det låter ju inte speciellt bra om den gnistrar... prova att byta denna.

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Pållan
25 april 2012 · 13 Inlägg

Bimmerman skrev:
Hur menar du att man måste vänta ett tag, den går runt men vill inte tända eller? Vet du vad det är för givare? Det låter ju inte speciellt bra om den gnistrar... prova att byta denna.

Verkar ju som att så fort motorn hinner bli lite varm så dör den. Sen måste man vänta tills den är kall igen.
Den på bilden var en s.k Tankluftningsventil och har legat "okopplad" sen jag köpte bilen men jag ska koppla in den.

Har gjort en fin liten checklista för dagens mek efter jobbet smile

Tändstift - Bytt
Bränslefilter - Bytt

Jordkabeln - Ska kollas
Bränslepump - Ska kollas
Relä & Säkringar - Ska kollas
Bränsletrycksregulatorn - Ska kollas

Not the size that counts, it's how you drive it!
Bimmerman
25 april 2012 · 217 Inlägg

Ok, tankluftningen borde ju inte påverka motorns gång tycker jag. Däremot hur såg tändstiften ut när du bytte dem? Där kan man ju läsa av mycket om motorns gång. Den kanske går för fett av nån anledning och surar, kanske därför det inte går att starta på ett tag.

Men kolla all el som har med bränslet att göra mao. Gör som du tänkt göra wink
Kolla även tomgångsmotorn om det är nån gucka i skiten och spjällhuset, kan ju vara värt att göra rent. Hur går den förresten om du försöker gasa lite? Dör den ändå?

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Ant5on
25 april 2012 · 84 Inlägg

kan ju vara bränslepump relät kasnke har hör om dessa symton pga det

Hermanssons_Garage
25 april 2012 · 2 415 Inlägg

ja är ingen höjdare på bmw. men kan hjälpa dig med detta iallafall smile
http://speedfreak.nu/forums/viewtopic.p … mp;t=20108

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
Lenholm
3 maj 2013 · 101 Inlägg

Har liknande fel på min, startar men dör nästan direkt, måste hålla lite gas dår går den ojämt ett tag och sedan bra, har bytt soppa pump, soppa filter, tryckregulator, tändstift, tändkablar, rotor, fördelare under de senaste 3 åren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang