VW Golf Mk3 -95 1.6 går ojämnt när den blir varm

amateurmekarn
8 mars 2013 · 12 Inlägg

Hej

Nu är det så att min Golf har börjat få lite ojämn tomgång, när den är kall så syns det inte alls på varvtalen men desto varmare bilen blir desto sämre blir det. Tomgången ligger på ca 900rpm, när den blir varm så börjar bilen gå ojämnt på det sätt att varvtalen går ner, ibland till och med så den stannar, och upp till 900 tibaks vid 90grader är det här så ofta som var 3-4de sekund. När bilen är kall och ända upp till nästan 80grader så går den relativt bra.
Jag undrar nu vad problemet kan vara, ja e ingen höjdare på det här med felsökning men försöker lära mig mer och mer, så fråga gärna mer så svarar jag så gott ja kan smile

ValP2k
8 mars 2013 · 1 122 Inlägg

amateurmekarn skrev:
Hej

Nu är det så att min Golf har börjat få lite ojämn tomgång, när den är kall så syns det inte alls på varvtalen men desto varmare bilen blir desto sämre blir det. Tomgången ligger på ca 900rpm, när den blir varm så börjar bilen gå ojämnt på det sätt att varvtalen går ner, ibland till och med så den stannar, och upp till 900 tibaks vid 90grader är det här så ofta som var 3-4de sekund. När bilen är kall och ända upp till nästan 80grader så går den relativt bra.
Jag undrar nu vad problemet kan vara, ja e ingen höjdare på det här med felsökning men försöker lära mig mer och mer, så fråga gärna mer så svarar jag så gott ja kan smile

tempgivaren

gasa nu foer faen!
amateurmekarn
8 mars 2013 · 12 Inlägg

ValP2k skrev:

amateurmekarn skrev:
Hej

Nu är det så att min Golf har börjat få lite ojämn tomgång, när den är kall så syns det inte alls på varvtalen men desto varmare bilen blir desto sämre blir det. Tomgången ligger på ca 900rpm, när den blir varm så börjar bilen gå ojämnt på det sätt att varvtalen går ner, ibland till och med så den stannar, och upp till 900 tibaks vid 90grader är det här så ofta som var 3-4de sekund. När bilen är kall och ända upp till nästan 80grader så går den relativt bra.
Jag undrar nu vad problemet kan vara, ja e ingen höjdare på det här med felsökning men försöker lära mig mer och mer, så fråga gärna mer så svarar jag så gott ja kan smile

tempgivaren

Hur ser den lilla rackaren ut och vart ligger den, borde ja inte kunna mäta med resistans mätare om den är hel och då vad skall resistansen ligga på?

ValP2k
8 mars 2013 · 1 122 Inlägg

amateurmekarn skrev:

ValP2k skrev:

amateurmekarn skrev:
Hej

Nu är det så att min Golf har börjat få lite ojämn tomgång, när den är kall så syns det inte alls på varvtalen men desto varmare bilen blir desto sämre blir det. Tomgången ligger på ca 900rpm, när den blir varm så börjar bilen gå ojämnt på det sätt att varvtalen går ner, ibland till och med så den stannar, och upp till 900 tibaks vid 90grader är det här så ofta som var 3-4de sekund. När bilen är kall och ända upp till nästan 80grader så går den relativt bra.
Jag undrar nu vad problemet kan vara, ja e ingen höjdare på det här med felsökning men försöker lära mig mer och mer, så fråga gärna mer så svarar jag så gott ja kan smile

tempgivaren

Hur ser den lilla rackaren ut och vart ligger den, borde ja inte kunna mäta med resistans mätare om den är hel och då vad skall resistansen ligga på?

Till vänster om termostaten en 2-4 polig beroende på vilken motorkod du har. Kostar mellan 100-200 på meca

Senast redigerat av ValP2k (8 mars 2013)

gasa nu foer faen!
amateurmekarn
10 mars 2013 · 12 Inlägg

Tack så mycket, hittade den å skall åka in till stan å köpa ny imorgon så får vi se om lyckas smile

amateurmekarn
10 april 2013 · 12 Inlägg

Har bytt tempgivaren men det blev inte bättre, har filmat varvmätaren så ni får, visade sig att den också går ojämnt när jag gasar, och den kan vara lite knyckig ibland, en kompis funderade om bränslepumpen är dålig för det har blivit ett vanligt problem på bilar när vi bytte till bensin med mer etanol här i finland men borde den bete sig på det här sättet då?

Film på varvmätare, här var tomgången relativt bra mot vad den brukar: http://videobam.com/OQIsv

EDIT: det är en punkts insprutning, testade med startsprej vid insug och lite här å där runt "förgasaren" men ingen skillnad i varvtal så kan ja utesluta tjuvluft?

Senast redigerat av amateurmekarn (10 april 2013)

ValP2k
10 april 2013 · 1 122 Inlägg

amateurmekarn skrev:
Har bytt tempgivaren men det blev inte bättre, har filmat varvmätaren så ni får, visade sig att den också går ojämnt när jag gasar, och den kan vara lite knyckig ibland, en kompis funderade om bränslepumpen är dålig för det har blivit ett vanligt problem på bilar när vi bytte till bensin med mer etanol här i finland men borde den bete sig på det här sättet då?

Film på varvmätare, här var tomgången relativt bra mot vad den brukar: http://videobam.com/OQIsv

EDIT: det är en punkts insprutning, testade med startsprej vid insug och lite här å där runt "förgasaren" men ingen skillnad i varvtal så kan ja utesluta tjuvluft?

Lite mer kött på benen. Låter inte som den riktigt går på alla. Skulle börja med att mäta upp tändkablarna för att se om nån är dålig. Efter det byta stiften! Sitter d tändsteg på din bil eller är d vanlig tändspole å fördelarlock m.m?

gasa nu foer faen!
amateurmekarn
10 april 2013 · 12 Inlägg

Hej, tack för all den hjälp du har gett mig hittils, ja kom över en tråd där en annan person hade liknande problem på sin golf 2:a, någon hade föreslaget att slangen mellan insuget och bromsservon kunde va dålig eller att bakslagsventilen var dålig eftersom hans bil varvade ner när han pumpade på bromsen, ja testade på min bil idag å varvtalen sjönk när ja bromsade och när ja pumpade nästan våldsamt så fick ja bilen att stanna av. Varvtalen sjunker också när ja lägger på lamporna och helljus, från 1000 till ca 900. Kanske detta hjälper ännu lite till. Ska testa och se på tändkablarna, är ganska säker på att det är fördelarlock och tändspole utan att ha tittat under huven. Bara att fråga efter mer så ska ja svara så gott ja kan smile

PS. försöker att hålla mig från att skriva på den dialekt som talas här, hoppas att min text e förståelig.

Sam1r
10 april 2013 · 485 Inlägg

kolla om inte din förgasarfotspackning/ gummi är dålig .

amateurmekarn
7 maj 2013 · 12 Inlägg

Har nu bytt fördelarlock och rotorn utan resultat, nu undrar jag som du nämnde att jag skulle mäta upp tändkablarna, hur gör jag då detta eller hur många ohm skall det vara? har testat med startsprej runt förgasaren och lite här och var och bilen har inte reagerat på det heller.

ValP2k
8 maj 2013 · 1 122 Inlägg

Ska ju inte skilja allt för mycket från kabel till kabel allt beror ju på längden. Tänkte mer att du mäter å vickar på kablarna så ser du om d är avbrott. Jag noterade att du har samma tändspole som audi 80! Denna jäveln bråkade för mig att när bilen blev varm började den hacka/missa. Kan ha fel då ja inte vet din motorkod men enligt Meca ska d sitta på din bil

gasa nu foer faen!
amateurmekarn
9 maj 2013 · 12 Inlägg

hittade int något som skulle visa på att det är nåt avbrott på kablarna, har bytt tändspole(en billigare variant inte märkes sa killen där ja köper delar) och fortfarande inget resultat. Vet inte om jag nämnt det eller om det kan ha något med det att göra men ibland när jag skall starta bilen så startar den i 1sekund så stannar den, kan göra det 2-3 ggr och sen så startar den och går som den brukar

Senast redigerat av amateurmekarn (9 maj 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang