3018
Sök

Extremt tomgångfall

6 691 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
Ja ni..Har börjat få ett skumt problem jag inte riktigt vet hur jag ska göra med.

Hände första gången i december efter jag plogat igenom massa snö (Första rejäla fallet i stockholm), tomgången åkte ner till ca 500 rpm och hoppade till 700 ovs. Vibrerade kraftigt och bromspedalen blev stum. Lyckades ta mig ifrån den insnöade parkeringen och allt var väl lugnt..

Brukar få att bromspedalen fastnar utanför jobbet när jag ska parkera, lite som en hillholder fram tills att jag lyfter på kopplingen så försvinner låsningen och jag kan parkera igen, ibland fastnar den. Ibland inte.

Fick problemet igen med tomgången i måndags att de började spöka under några sekunder..fick onda aningar fram tills idag då det hände igen. Däremot kunde jag inte gasa då utan varvet ramlade ner till ca 300 rpm.
Stabiliserades efter ca 5 sek..

Annars fungerar bilen bra, tvekar ibland på låga varv (JTS standard) och enstaka gånger vid 2500 rpm.

Inga varningslampor..funderar på om kamkedjeproblemet visar sig eller om "variator" ventilerna bråkar..bromsservo problem?

7700 mil på bilen.

Folk som skruvat GM 2.2 motor borde känna till problemet..

De/Dem

Sök