Gasspjäll V70n 2,4 -06

ts007
18 maj 2013 · 1 777 Inlägg

Tänkte kolla om någon råkat ut för något liknande eller har några bra tips.
Åkte till jobbet igår och bilen går som vanligt, när jag ska hem imorse så tänds motorprestanda nedsatt så fort jag startade bilen och motorn går som en påse nötter? Läser av felkoder och får upp två felkoder om gasspjället. testar att återställa men det blir inte bättre, ser bara dollartecken framför mig nu suck. Går in o ringer Volvo assistans o bokar en bärgare som skall komma imorgon. 10 minuter senare går jag ut o gör ett sista försök och bilen klockrent dock så lyser fortfarande motorprestanda nedsatt. återställer koderna igen och då slocknar motorprestanda nedsatt texten. Kör hem och den går precis lika fint som vanligt!? Någon som har nån ide?
Bilen har gått 33000 mil och gasspjället rengjordes för en vecka sen. Kan det vara regöringen som gjort att den inte känner igen värdena? Gasspjällen var ju vanligt fel på V70n dock innan facelift, pratade med Volvo och de har inte bytt ett enda på faceliftmodellen.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Brinka Meus ipsius Deus sum
18 maj 2013 · 636 Inlägg

Kan det ha nåt med rengöringen i kombination med öppet filter?

ts007
18 maj 2013 · 1 777 Inlägg

Brinka skrev:
Kan det ha nåt med rengöringen i kombination med öppet filter?

Filtret ska inte påverka enligt Volvo, då skulle nog lmm gått innan. Men rengöringen kan det mycket väl vara dock så e symptomen lika som på alla man läst om som fått byta spjällhuset. Blir nog att få den till Volvo så de får felsöka:/ Där rök semesterkassan:-(

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Lyngmo
18 maj 2013 · 466 Inlägg

skumt min lampa började också lysa för någon dag sen. motorservic erfodras. jag gjorde rent gasspjället med sprit och trasa nu är lampan släckt..... bilar är fane mig skumma ibland

Brinka Meus ipsius Deus sum
18 maj 2013 · 636 Inlägg

Lyngmo skrev:
skumt min lampa började också lysa för någon dag sen. motorservic erfodras. jag gjorde rent gasspjället med sprit och trasa nu är lampan släckt..... bilar är fane mig skumma ibland

Sprit e lösningen på mycket! lol

Jag har haft motorsystem service erfordras några gånger, men det har självsläckt.. Så jag vet ju inte ens om jag har ett reellt fel eller inte..

ts007
18 maj 2013 · 1 777 Inlägg

Ja hade det varit så väl, här står det dock motorprestanda nedsatt och läser jag ut felkoder får jag fram gasspjäll och även bromsgivare? Har läst någonstans att bromssystem försörjer gasspjället med el? Jag vi får se va domen blir på måndag:-( Känns som att köpa ett begagnat e en chansning. Får ta smällen o köpa nytt suck

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
ts007
18 maj 2013 · 1 777 Inlägg

Lyngmo skrev:
skumt min lampa började också lysa för någon dag sen. motorservic erfodras. jag gjorde rent gasspjället med sprit och trasa nu är lampan släckt..... bilar är fane mig skumma ibland

Ja verkligen! Dock så ska de felen inte finnas på facelift längre men men allt kan ju gå sönder, har trots allt rullat 33000mil. Ska nog rengöra mig själv med lite sprit i form av whiskey:D

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Lyngmo
18 maj 2013 · 466 Inlägg

tror ni inte på fan att lampan började igen. det var väl baraför jag skrev här inne big_smile

ts007
18 maj 2013 · 1 777 Inlägg

Lyngmo skrev:
tror ni inte på fan att lampan började igen. det var väl baraför jag skrev här inne big_smile

Ajdå. Fan jag jinxade dig:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Lyngmo
19 maj 2013 · 466 Inlägg

haha någon som vet om den släcks själv eller får man koppla in och släcka den?

nixon89 klabbarpan
19 maj 2013 · 3 041 Inlägg

Kan släcka sig sj. En bils diagnossystem gör alltid kontinuerliga tester. Märket datan att felet är borta så kommer den testa komponenten i några cykler. Funkar det felfritt så kandden släcka felkoden själv. Å tomas, rengorde du spjället på plats? Eller hade du isär hela klabbet?

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Lyngmo
19 maj 2013 · 466 Inlägg

aaaa okej okej hadeinte en aning om det.... super tackar för svaret

ts007
19 maj 2013 · 1 777 Inlägg

nixon89 skrev:
Kan släcka sig sj. En bils diagnossystem gör alltid kontinuerliga tester. Märket datan att felet är borta så kommer den testa komponenten i några cykler. Funkar det felfritt så kandden släcka felkoden själv. Å tomas, rengorde du spjället på plats? Eller hade du isär hela klabbet?

Det rengjordes på plats.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang