Bil: M3 E36 3.2 (S50B32)
Avgasvärden försök 1: CO=0, CO2=0, HC=15, Lambda = 1.08 . Lambda/CO2 mättes vid ca 2300 varv/min, övriga värden vid detta varvtal va "kalas", dvs CO var noll o HC kring 25. Dock underkänt då Lambda måste vara mellan 0.97-1.03
Avgasvärden försök 2: CO=0, CO2=0, HC = kring 15, Lambda 1.01. Lambda/CO2 mättes vid knappa 4000 varv/min. Värdena godkända.
Modifieringar: Eisenmann Race "sportavgas", dubbla 76mm ändrör. Monterat med nya tätningar mot originalrören. Eisenmann anslutningsrör som INTE svetsats mot Eisendämparen som det rekommenderas, monterat med "klämmor".
Fråga: Anledningar till för hög Lambda vid försök 1? Jag misstänker läckage, men kan banne mig inte höra något, o kund ej heller se spår efter läckage under bilen, inte teknikern heller för den delen. Om det är läckage hur förklarar man klockrena värden vid ca 4000 varv/min? Strömning/tryck som gör att det eventuella läckaget "försvinner"?
Övrigt: Vid förra besiktningen (2012, har kört knappa 40 mil sen dess...) så var ALLA värden kalas med en gång, CO2/Lambda mättes vid ca 2500 varv/min. Skillnaden är att då var avgassystemet original (sista ljuddämparen!).
Bilen blev godkänd för övrigt.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure