2603
Sök

Skrapande/knackande ljud från bromsen -Volvo S80 (99)

1 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Tjena. Sen en tid tillbaka så har jag haft problem med bromsen på min s80-99 automat; den tar dåligt (bromspedalen blir väldigt hård) samt att den ger ifrån sig ett skrapande ljud vid inbromsning. Jag lämnade in den till en vän som har en bilverkstad för en felsökning men utan att hitta något. Han var ändå till 70% säker på att det var ABS:en som spökade. Bilen klarade besiktningen utan anmärkningar för nån vecka sedan.

Nu till min fråga; har någon haft liknande symptom från bromsen eller ABS:en? Det skrapande ljudet och den hårda pedalen dyker upp när jag bromsar in i ungefär 50 km/h, för att avta vid inbromsning vid lägre och högre hastigheter.
Det tål att nämnas att jag hade problem med att ABS varningslampan lös sporadiskt i ett par veckor tidigare i vintras, och om jag kommer ihåg rätt så kan det skrapande ljudet ha dykt upp strax efter att varningslampan slutade lysa.

Kan det vara en spricka i ABS-kransen? Borde inte ABS-lampan lysa då?

Skulle en lödning av abs-modulen kunna lösa problemen?

Tack på förhand!

414 Inlägg
24 maj 2013
Sitter det någon vacuumpump för bromsservoverkan på S80? Det sitter det i alla fall på Saab 9-5 med automatlådor. Om den slutar gå, eller bara går lite då och då så borde du kunna bli utan servoverkan på bromsen. Det ska väl säkert tända sig nån lampa eller ge felkod om den är trasig, men med elektronik inblandat så vet man aldrig riktigt vad som händer. big_smile

Annars kan spruckna ABS-kransar ge "kul" fel, precis som du skriver.
Senast redigerat av joH900 (24 maj 2013)

Sök