tjena! har en jeep grand cherokee som krånglar.. bilen är som sagt en grand cherokee av årsmodellen 1995 med 5,2 liters v8an. problemet är att den inte går på alla cylindrar ryker vitt spotar ut bensin ur avgasröret och har idag även upptäckt att bensinen på nåt konstigtvis lyckas ta sig till oljetråget och inte så lite heller.. måste minst var nån liter bensin som tagit sig ditt. innan detta bensin fenomen upptäcktes så byttes fördelarlock rotor tändspole och tändstift då jag mer trodde att de var nåt sånt som var problemet men vet inte riktigt vad jag ska tro just nu. har idag även kollat komprisonen och de var hyfsade värden och någorlunda jämt. inget bubel i kylarvattnet men en viss förnimelse till lite olja men verkligen yterst lite i så fall. oljan som bortset är utspädd med nån liter bensin som i sin tur har gjort att jag knappt har nåt oljetryck är iallafall inte vattnig (mjölkig) och av detta drar jag slutsatsen att topplockspackningen/arna är hela. någon som har ett svar på vad felet är eller som har nån schyst teori på vad de kan va? kan tillägga att den ståt stilla i ca 5år fram tills i förra veckan nån gång då första försöket att få igång den gjordes. den inköptes som reservdels bil med trasig automat men enligt ägaren var det inget problem med den förövrigt bortset från att larmet krånglade och gjorde att den inte startade. jag tror jag har överlistat larmet nu men vill gärna få den att gå på alla cylindrar innan jag ger mig på automaten. en annan skum grej är att en hel del säkringar har gått men de tror jag beror på att generatorn har ballat ur och överladdar som bara den. den har jag kopplat bort genom att låta säkringen som gick pga överladdningen sita kvar tills jag hinner montera en ny generator. jag tror jag fåt med det mesta nu och hoppas att nån vet vad de är. tack på förhand mvh Hannes.
Till att starta med kan du starta motorn och dra loss tändklablarna en och en, om cylindern fungerar som den skall kommer motorgången att ändras, men om det cylindern inte tänder ordentligt märks ingen skillnad när du drar loss kabeln.
Till att starta med kan du starta motorn och dra loss tändklablarna en och en, om cylindern fungerar som den skall kommer motorgången att ändras, men om det cylindern inte tänder ordentligt märks ingen skillnad när du drar loss kabeln.
återigen tack för svar! detta ska prövas i veckan!