Volvo 940 ltt startar men går urkasst. Nån som har pejl på lmm?

hyperion
27 maj 2013 · 305 Inlägg

Hej!


Jag är i desperat behov av hjälp. Nu i helgen pillade jag med min Volvo 945 som gått lite halvdant ett tag. Tidigare så ryckte den och svarade dåligt på gaspådrag när den var nystartad. Den gick dock hyffsat efter ett stund.

Så igår lyfte jag av ena polen på batteriet i samband med lite annat skruvande.

När jag sedan startade bilen igen så går den fruktansvärt dåligt, ingen tomgång och trycker man på gasen så rycker den upp upp och ner i varv lite.

Har efter det felsökt lite så jag behöver er hjälp med att utläsa om jag är på rätt väg.

Lossar jag kontakten på lmm så går den bättre.  :o  (givetvis inte bra men då kan den i alla fall stå på tomgång utan att dö.)

Jag har mätt med en multimeter på lmm och lambdasond.

lmm mätte jag efter detta system:

LMM.
* Tändning av.
* Lossa kontakten till LMM.
* Peta bak gummit mot kabeln (så du når trådarna in i kontakten). Mät från denna sida...
* Resistans mellan stift 1 och chassi = 0 ohm.
* Koppla in kontakten till LMM.
* Tändning på (varningslampor lyser i panelen).
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = inom ramen 1,35 till 1,42 volt.
* Spänning mellan stift 5 och chassi = Batterispänning.
* Starta motorn.
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = ca 2,3 volt (ökar med varvtalet)."

Allt verkar stämma förutom den med tändning på mellan stift 3 och 2. Där får jag 1.16v ungefär.

Lambda visade runt 0.2v tror jag. (tittade egentligen bara att den gav utslag så att den inte var död).

Kan det vara så att lmm är felet här iom att den visar 1.16v? När jag startade bilen så hoppade den upp till nån stans runt 2.3 som den skulle fast rätt svårt att mäta iom den totalt värdelösa tomgången. (spott och fräs). Lmm är köpt på biltema för övrigt.  ??:-/

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang