22 juni 2013
Trådstartare
Hej!
Förra året så försvann nästan all bromsservoverkan så jag beställde en ny servoklocka från Rockauto, jag fick hjälp att byta den i våras. Upptäcker att handbromsen tar dåligt när jag kommer hem så det är bara att åka tillbaks med bilen till verkstan och det luktar brända bromsar under färden dit, bara bak. Bromsarna fixas och allt är frid och fröjd så långt. Frugan åker och besiktar bilen en vecka senare med blankt papper men på vägen hem så börjar vattenpumpen att tömma motorn på vatten och verkstadsbesök igen. På vägen hem så när jag bromsade till vid en rondell så kändes bromsen konstig, bromspedalen gick liksom inte tillbaks riktigt och det började lukta brända bromsar....igen. Väl hemma (c:a 5 kilometer) så känner jag att alla fyra fälgarna är varma, inte handbromsen alltså. Bromsen låg på så pass att bilen inte rullade utför i svag nerförsbacke. Körde in bilen i garaget och väntade en dryg timme och problemet var borta. Detta var 10-11 juni. Denna vecka köpte jag en vaccumventil till servon och testade men det blev likadant igen efter en stund. Testade att rycka i pedalen ner-upp-ner-upp, höll på med detta några gånger och då släppte det igen. Jag blir inte klok på detta. Det är ny servo men inte ny bromscylinder. Eftersom pinnen i servon inte är sammanlänkad med bromscylindern utan bara trycker på cylindern så tycker jag inte att det kan vara cylindern utan det känns som att det nya bromsservot inte är riktigt. Det ska sägas att det satt en plastservo innan och den nya är av plåt.
Är det nån som har några idéer?
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!