2547
Sök

Escort 00:a "tillfälligt" motorstopp

13 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har en av många underskattad Escort 00:a herrgårdsvagn 1,6.
Den har endast kört 11000mil. Besiktigad utan anmärkning 2013.

Till problemet så var det först under förra veckan som jag var ute och körde en tur och efter runt 40 km efter både motorvägs och stadskörning så stannar man till lite. Skulle rätta till bilen vid parkering efter att redan ha stängt av motorn, och motorn går inte igång.. Vet inte om den blivit sur och vad som isåfall kan vara orsaken till detta...
Det kan ju inte vara batteriet eftersom startmotorn går igång. Ialafall så väntade jag en timma och gick sedan tillbaka för ett nytt test. Vips startarn den som normalt igen körde vidare en 20km tills jag var hemma och testade då igen att starta bilen efter parkering igen för att se om samma sak skulle hända igen men det gjorde det inte. Vad kan det vara?

Nu var jag ute och körde igen idag och när jag skall bromsa in vid en fyrvägskorsning så lägger motorn plötsligt av vid runt 20km/h. Jag kör in till kanten och väntar en 20 minuter. Försöker starta den igen och den startas direkt, utan väntetid. Men tomgången är ytterst låg ligger precis under 1rpm och man hör hur den nästan är på väg att lägga av, jag ger gas och bilen fortsätter som vanligt. Vid senare inbromsningar på vägen hem och vid tomgångskörning inträffar inte samma problem.

Jag kan tillägga att samma problem med att den inte startade skedde 2 gånger innan en vid inbrosmning vid korsning och den andra efter parkering. Båda gångerna var dagen då jag köpte bilen(efter att jag betalat så klart), ungefär ett år sedan. Efter det har det aldrig hänt igen föräns nu.
jag vet inte riktigt vad det kan vara, om det är bensinpumpen eller något med ventillyftarna?
. Men är det något kännt fel med dessa motorer som leder till detta, och vad kan man som regel byta ut?
Senast redigerat av alexhgren (22 juni 2013)

6 691 Inlägg
18 maj 2013
#2
Om du stänger av fläkten och lyssnar, hör du något surrande ljud i bak? Om det låter konstigt/illa så är din pump döende.

Annars är det nog tomgångsmotorn som måste bytas först. Går bilen bra kall och dåligt varm?

De/Dem

13 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
Om du stänger av fläkten och lyssnar, hör du något surrande ljud i bak? Om det låter konstigt/illa så är din pump döende.

Annars är det nog tomgångsmotorn som måste bytas först. Går bilen bra kall och dåligt varm?

Jag vet inte om jag märker någon skillnad på motorn kall eller varm men den har aldrig stannat eller så under kalla hösten/vintern iaf. så någonting tyder ju på att den går bättre kall. Vad kan det ge antydan på?

6 691 Inlägg
18 maj 2013
#4
Kass motortempgivare så bilen alltid går för fett!

De/Dem

13 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#5
Nu har den stannat igen. Men denna gången fick falck hämta hem den!
Och den startar fortfarande inte efter 7 timmar nu?
Först när den stanna så lät jag den stå i en 20 minuter.
När jag sedan starta den så startar den med tändning i en sekund för att sedan lägga av direkt igen.
Jag gjorde detta en 3 gånger med samma resultat..
När jag sedan hade bilen hem igen så startar den inte alls, helt utan att få någon tändning men startmotorn går igång iaf.
Kan det vara så att kanske bensinpumpen helt lagt av nu? Eller att tomgångsmotorn är trasig?
Det bästa vore väll kanske bättre om den inte startar imorgon heller, så att jag kan få fatt i vad problemet egentligen är!
Jag har precis bytat tändspole och tändstift så jag misstänker att det har något med bränslet att göra iaf.
Tips och erfarenhet är alltid en hjälp från kunniga!

Finns det något man helt kan utesluta eftersom den inte startar igen?
Och kanske av egen erfarenhet någon som vet vad det möjligtvis kan vara?
Vad kan var bäst att byta först?
Tänkte kolla om tändstiften ger gnista imorgon, men det tror jag att dom gör faktiskt.
Och om det kommer bensin från pumpen, så vi får se!

Jag har ingen ritning över motorn, hade varit bra om man skulle byta bensinpumpen. Vet någon vart man kan få tag på en?
Senast redigerat av alexhgren (20 juni 2013)

6 691 Inlägg
20 juni 2013
#6
Lyft på baksätet och skruva bort luckan i mitten. Slå på tändningen och lyssna om pumpen går.

Om inte så lossar du kontakten och mäter ifall det kommer spänning när du slår på tändningen, om det gör det måste pumpen bytas. Görs tråkigt nog endast genom att plocka ner tanken alternativt leker med en vinkelkap.. ;P

Glöm inte att kolla så bränsleavstänings kontakten har slagit i! Sitter på A-stolpen vid pedalstället.

De/Dem

Forummoderator
18 319 Inlägg
21 juni 2013
#7
Spruta in duktigt med startgas i insuget. Startar den och går fint på tomgång ngr sekund/sekunder är det bränslet som spökar för dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#8
Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Var sitter vevaxelsensorn(givaren) på escortarna? och om man ska byta ut den, för en gröngöling, hur skall detta gå tillvägas steg för steg? Vad är viktigt att tänka på?

Och sedan undrar jag om någon vet om vevaxelgivaren påverkar både tändgnistan eller bränsletillförseln?
Senast redigerat av alexhgren (22 juni 2013)

6 691 Inlägg
22 juni 2013
#9
Var ett tag sen jag skruvade de nyare Escorterna, vrid ut hjulet och kolla om du har en kabel som sitter runt vevaxelns remskiva. Kan behöva ta bort hela kamremskåpan.

De/Dem

13 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#10
Tack för all hjälp! Uppskattas verkligen!

Kunde inte höra att bensinpumpen gick igång helt tyst när jag slog på startmotorn.
MEN! Kolla säkringen till bensinpumpen(14) som hade en bruten tråd. Så jag bytade denna
och vips kunde jag höra bensinpumpen gå igång och bilen går igen som en klocka!!
Nu vet man kanske inte vad som kan ha orsakat att säkringen gått, men det kanske också kan vara så att denna säkring har varit dålig länge och den brutna tråden har väll haft lite kontakt och när den blivit tillräkligt varm så har den inte fått kontakt med varandra därav att den inte startade gångerna innan och nu senast har den kanske blivit helt bränd. Min tanke iallfall, man får ju hoppas på det bästa nu!
Billigare reparation får man nog leta efter!? Köpte in ett helt paket med extra 15A säkringar ifall det skulle hända igen!


Sök