Ford Mondeo Ghia 02 - Motorelektronik lampan lyser efter motortvätt! Ge mig hjälp.

DrewBarry
21 juni 2013 · 18 Inlägg

Hej.

har en 18 tusen milad Ghia.

Idag tyckte jag att motorrummet såg för jävligt ut och jag bestämde mig för att tvätta av motorn.
(något jag ångrar just nu). Jag kollade först med en mekaniker som sa att det var okej.

Jag körde lite avfettning, och sen med högtryckstvätten på mellan hård styrka.

Sen lät ja bilen stå. Nu till problemet.

När jag skulle åka hem händer följande:

Redan efter 50m börjar bilen små hacka, jaha tänker jag.

Det forsätter så hela tiden, PÅ ALLA växlar, konstat! Det hackar och skakar!
Jag blir nojjig och funderade på att stanna längs väg kanten vid motorvägen, men ger mig fan på att iaf köra hem bilen.

Nu såg jag att motorlampan för elektronik lyser.. Jahapp. Vad fan har man haft för maximal otur?
Jag öppnade motorhuven men kunde inte riktigt lista ut vart fan jag ska försöka torka?
Vart sitter tändstiften osv?

Sen ett annat problem. När bilen är stilla stående, känns det som att den vill dö, och den går inge vidare på tomgång alltså. Varvmätaren kan också trixa upp och ner o fasta några sekunder på 1,5rpm. wtf?
Kan det vara någon sensor?


Men iaf varför tror ni motorlampan för elektronik lyssner nu?

Vad kan jag göra?

Kommer inte iväg till midsommar firandet nu.. Fyfan, Trist!!!!!!!!!!!

Hjälp!

Senast redigerat av DrewBarry (21 juni 2013)

Crille88
21 juni 2013 · 1 353 Inlägg

lyser solen? öppna huven o låt den stå o torka

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Henrik-N
21 juni 2013 · 450 Inlägg

varför man inte ska motortvätta sina bilar med högtryckstvätt tyvärr, man ska nöja sig med dem 4-6 bars trycket på vattnet i huset.

lycka till, låt den torka ordentligt.

DrewBarry
21 juni 2013 · 18 Inlägg

Tack för svar!

Men vad är problemet?

Kan jag göra något förutom att ställa i solen ( är molningt här )

Vart sitter tändstift? spolar? kan jag komma åt dom utan avancerade verktyg?

Mvh

BilFixare
21 juni 2013 ·

Kolla om det är vatten vid tändstift/tändspolar. Har du fördelarlock så kan du kolla den med.

DrewBarry
21 juni 2013 · 18 Inlägg

BilFixare skrev:
Kolla om det är vatten vid tändstift/tändspolar. Har du fördelarlock så kan du kolla den med.

Jätte tack!

Men har ingen aning om vart på motorn jag skall titta :S

BilFixare
22 juni 2013 ·

Är det en sådant bil du har? : http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … 13&w=3

Då ska du plocka bort motor plastkåpa och kolla om du hitta tändkebel/tändspole. Sen kan du testa ta bort 1 tändspole/tändkabel och kolla om det ligger vatten vid tändstift hitta du inte så sätter tillbaka den också kolla du nästa ( testa dra bort alla och kolla om det är vatten vid tändstift men gör 1 i taget så du inte dra bort alla tändkabel/spola och sen sätta dit på fel ställe ) Hitta du vatten vid tändstift så kan du ta tryckluft och blåsa bort vatten.    ( blåsa ej tryckluft mot din hud )

DrewBarry
23 juni 2013 · 18 Inlägg

Uppdatering!!

Har nu lyft av tändstifts "hattarna" och plasten var lite blöt och det fanns fukt där nere.

Så efter 30 min med varm luft från en fläkt spinner motorn fint igen!

Dock så lyser fortfarande motorelektronik lampan, testade att dra ur och starta om batterier men det hjälpte inte!

Allt funkar bra och bilen går fint, Wtf?

Henrik-N
23 juni 2013 · 450 Inlägg

DrewBarry skrev:
Uppdatering!!

Har nu lyft av tändstifts "hattarna" och plasten var lite blöt och det fanns fukt där nere.

Så efter 30 min med varm luft från en fläkt spinner motorn fint igen!

Dock så lyser fortfarande motorelektronik lampan, testade att dra ur och starta om batterier men det hjälpte inte!

Allt funkar bra och bilen går fint, Wtf?

Det är väl inte så konstigt, felkoderna finns där tills dem blir raderade, inga felkoder försvinner utav det, ibland kan lampan slockna dock men felkoderna finns i minnet men ploppar upp sinom tid. Så de är bara att radera dem

BilFixare
23 juni 2013 ·

Då kanske du ta och läsa felkod. Men tvätta du när motor är varmt?

DrewBarry
23 juni 2013 · 18 Inlägg

BilFixare skrev:
Då kanske du ta och läsa felkod. Men tvätta du när motor är varmt?

ja eller lite. Vattnet ångade av motorn efter!

vadåra?

DrewBarry
23 juni 2013 · 18 Inlägg

Henrik-N skrev:

DrewBarry skrev:
Uppdatering!!

Har nu lyft av tändstifts "hattarna" och plasten var lite blöt och det fanns fukt där nere.

Så efter 30 min med varm luft från en fläkt spinner motorn fint igen!

Dock så lyser fortfarande motorelektronik lampan, testade att dra ur och starta om batterier men det hjälpte inte!

Allt funkar bra och bilen går fint, Wtf?

Det är väl inte så konstigt, felkoderna finns där tills dem blir raderade, inga felkoder försvinner utav det, ibland kan lampan slockna dock men felkoderna finns i minnet men ploppar upp sinom tid. Så de är bara att radera dem

så jag måste åka till ford verkstad?

kan jag själv radera koderna?

Henrik-N
24 juni 2013 · 450 Inlägg

DrewBarry skrev:

Henrik-N skrev:

DrewBarry skrev:
Uppdatering!!

Har nu lyft av tändstifts "hattarna" och plasten var lite blöt och det fanns fukt där nere.

Så efter 30 min med varm luft från en fläkt spinner motorn fint igen!

Dock så lyser fortfarande motorelektronik lampan, testade att dra ur och starta om batterier men det hjälpte inte!

Allt funkar bra och bilen går fint, Wtf?

Det är väl inte så konstigt, felkoderna finns där tills dem blir raderade, inga felkoder försvinner utav det, ibland kan lampan slockna dock men felkoderna finns i minnet men ploppar upp sinom tid. Så de är bara att radera dem

så jag måste åka till ford verkstad?

kan jag själv radera koderna?

Jajamen smile eller köpa dig ett eget instrument

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang