29 juni 2013
Trådstartare
Hej.
Tänkte se om ni har något att komma med gällande mitt problem. Har kollat runt på olika trådar men hittar inte riktigt något vettigt. Bilen gäller en original volvo v70 2.4t -01 som har rullat strax över 26k mil.
Som rubriken lyder, så går bilen jävligt taskigt vid kallstarter.
Den hoppar på tomgången utav helvete och vill dö. Den låter då inte så kry heller, då den i samband med detta tickar ganska friskt. Olja finns det nog av, dock dricker den en del. När jag idag startade den efter en veckas uppehåll, så började den även ryka (ur avgas). Röken var lite åt det blåa hållet skulle jag säga. Lukten av det är svårt att beskriva, men det luktade inte gott. Lite sötaktigt kanske.
Den gula motorlampan blinkade även vid start idag för första gången. Den blinkade i ca 10 sek.
Allt detta försvinner när man har kört han varm. Dock ska jag tillägga att det har börjat drickas vatten rätt ordentligt. Jag fyller på ett par gånger i veckan. Inga läckage undertill, dock droppar det lite i fötterna på passagerarplatsen (?).
Oljan på stickan ser normal ut men luktar soppa, under oljepåfyllningslocket är det lite geggigt men inget vitt. Även där luktar det soppa, likaså i kylarkärlet.
Har ej pengar att lämna in bilen för tillfället, så jag tänkte ifall ni har varit med om liknande eller har några gissningar.
mvh