3119
Sök

Hög spänning bilbatteri?

2 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Hej!

Min Toyota Celica Gt-i från 93 har plötsligt börjat krångla. Spänningen från batteriet går upp emot 18v, vilket troligtvis är det som resulterar i att batteriet är utpumpat när jag låtit bilen stå under natten.
Tidigare lyste alla varningslampor, men efter byte av kabel så har det slutat.

Både regulator och batteri är bytt till helt nya och kabel mellan regulator och batteri är även den bytt.

Så min fråga är då, vad riktigt är det som är anledningen till denna höga spänning från batteriet?

2 853 Inlägg
1 juli 2013
Jag utgår från att du har mätt med tillförlitlig provare/multimeter med utbytta batteri så spänningen verkligen är 18V ?

Hur mycket laddar den då du har motorn igång? Är det 18 V då, borde va det, för har du det i batteriet då motorn är avslagen då är det fel...riktigt fel, Säker på att laddregulatorn du fått är okej?
Senast redigerat av uhlin (1 juli 2013)

6 520 Inlägg
2 juli 2013
Hej!
Har du mätt spänningen över batteriet  med multimeter ?? Det är omöjligt att ett 12V batteri plötsligt skulle visa 18V!

5 152 Inlägg
2 juli 2013
Tycker att du borde byta batterier i ditt mätinstrument till att börja med  nästan omöjligt att få ut 18v ur ett 12v batteri. Har du bilen igång så kan den ladda 18v med trasig generator/regulator men då borde du ha en del trasiga lampor.
Hade en crysler i familjen som generatorn paja på och vid 16v börja de smälla lampor...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Hej igen och tack för alla svar..  Internetproblem har dröjt mina möjligheter att svara tillbaka.
Jo, jag har mätt med multimeter. Den mäts inte upp till 18v förrän jag startat motorn.

Laddregulatorn är OK... alltså helt ny.

Har även (igår) märkt att problemet inte är konstant. Alltså, bilen fungerade för ett tag och visade den spänning den borde visa, men efter några hundra meter började den visa 18v igen.
Detta borde innebära att det är något glapp i kabel eller liknande troligtvis va?

Tror inte det borde vara mätinstrumentet som är fel, när bilen laddar ur så fort jag låter den vara i ett par timmar. Batteriet verkar ladda ur mer än den kan generera tillbaka när jag kör.

21 761 Inlägg
3 juli 2013
gurra_berra skrev:
Har även (igår) märkt att problemet inte är konstant. Alltså, bilen fungerade för ett tag och visade den spänning den borde visa, men efter några hundra meter började den visa 18v igen.

Sitter det en voltmätare i bilen så att du ser spänningen när du kör?

Om det glappar i generatorns laddkabel så kan spänningen skena iväg, men då ska det ju märkas att spänningen på själva batteriet helt plötsligt sjunker. Sitter det en voltmätare i bilen så är frågan var den mäter, nere på generatorns B+ eller på batteriet.

En trasig diodbrygga inuti generatorn kan göra att spänningen blir "oren" eller kanske hög (regulatorn knäcks), dessutom finns risken att generatorn drar tjuvström när bilen när avstängd. Sånt kan mätas fram genom att ta loss laddkabeln, sedan koppla in en multimeter mellan generatorns B+ och laddkabel.

Multimetern ställs i läge för likströmsmätning och minst 10 A mätområde. smile

Sök