Problem med gaspådrag, saab 9000 2.3T aero [ ny film 26/12]

tobias_92
2 december 2012 · 32 Inlägg

min saab 900 turbo var exakt likadan. men min läckte mellan spjälhuset och btr. jag bytte slangen där i mellan sen gick den bra i 2 månader. sen gick en slang från vakumstationen. bytte den med sen gick den som en kloka. testa att bytta dom slangarna.

Denzig
6 juli 2013 · 248 Inlägg

Kan göra en liten update här för att hjälpa folk som har problem med hackande 9000 smile

Min 9000 hackade också som fan när turbo precis skulle börja ladda!
den hackade precis mellan 3-4 tusen varv. och det hackade REJÄLT! var riktigt otrevligt
samt så svajjade laddtrycket.
bilen är steg 1 chippad utav maptun, testade sätta tillbaks original styrboxen och då vart det ännu värre.

Det jag bytte utan framgång var:
bränslepump
bränslefilter
tändstift
tändkassett "DI-kassett"
MAP-sensor
vevaxelgivaren.
samt givaren som sitter uppe mellan insugningsröret och ventilkåpan.

men det som felade var Wastegaten.
hissade upp bilen och plockade ner WG, satte WG i skruvstädet och justerade så att pinnen blev längre
så jag sänkte laddet.

satte ihop WG igen i bilen och klart! bilen går nu som en stallbackamoppe ska göra wink

Mickius
6 juli 2013 · 4 670 Inlägg

Denzig skrev:
Kan göra en liten update här för att hjälpa folk som har problem med hackande 9000 smile

Min 9000 hackade också som fan när turbo precis skulle börja ladda!
den hackade precis mellan 3-4 tusen varv. och det hackade REJÄLT! var riktigt otrevligt
samt så svajjade laddtrycket.
bilen är steg 1 chippad utav maptun, testade sätta tillbaks original styrboxen och då vart det ännu värre.

Det jag bytte utan framgång var:
bränslepump
bränslefilter
tändstift
tändkassett "DI-kassett"
MAP-sensor
vevaxelgivaren.
samt givaren som sitter uppe mellan insugningsröret och ventilkåpan.

men det som felade var Wastegaten.
hissade upp bilen och plockade ner WG, satte WG i skruvstädet och justerade så att pinnen blev längre
så jag sänkte laddet.

Med andra ord du satte Trionics laddtrycksstyrning ur spel då den jobbar på ett GLT på 0,4-0,45 bar. Hade bog varit bättre o köra utan magnetventil isf!

Senast redigerat av mickius (6 juli 2013)

Denzig
6 juli 2013 · 248 Inlägg

mickius skrev:
Med andra ord du satte Trionics laddtrycksstyrning ur spel då den jobbar på ett GLT på 0,4-0,45 bar. Hade bog varit bättre o köra utan magnetventil isf!

men det är ju inte mäktigt. går ju fort att skruva wastegate

Mickius
7 juli 2013 · 4 670 Inlägg

Denzig skrev:

mickius skrev:
Med andra ord du satte Trionics laddtrycksstyrning ur spel då den jobbar på ett GLT på 0,4-0,45 bar. Hade bog varit bättre o köra utan magnetventil isf!

men det är ju inte mäktigt. går ju fort att skruva wastegate

Fast på en saab ska man INTE skruva wastegate! Finns en anledning till varför GLT ska vara 0,4 för vanliga turbo och 0,45 för aeron. Men din bil så gör du så! smile Men rekomendera inte detta till någon annan!!!

Vet du ens vad Trionic är o vad detta gör? Hur det fungerar? Hur saker påverkar när man bonntrimmar?

Senast redigerat av mickius (7 juli 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang