3154
Sök

Opel Vectra, 97.a, 2.0 . Motorlampan lyser och motorn dör vid under 1000 varvtal

2 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Köpte min första bil för en vecka sen, rullat endast 10.000, kärringägd sedan start.
Trodde jag hade fått ett kap tills idag då motorlampan plötsligt lyser varav motorn dör direkt därpå
men om jag är snabbt på det och trycker upp varvtalen klarar jag mig
men inte roligt att stå i konstant dragläge överallt.
När jag startar bilen klarar den av att stå i tomgång i 700 varvtal utmärkt men det är när jag börjar köra
och är i högre växlar än ettan och saktar ner och frikopplar som motorn dör.
På parkeringen kan jag krypköra i ettan för att sedan frikoppla och stå i tomgång, vad är det jag ska kolla efter?
Möjliga fel? Ska jag gå tillbaka till personen som sålde den till mig, kan det vara ett fulsälj?
Visst har jag kört och testat bilens kapacitet men inte mer än någon annan hade gjort.
Tack för all hjälp!

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
2 juli 2013
Kolla efter vakuum läckage om bilen har luftmassemätare(kan ju också vara trasig då men kolla det andra först). Kolla slangar efter torrsprickor eller om nån lossnat. Startgas elelr bromsrengöring brukar funka som läckage testare, ha bilen på tomgång och spruta runt insug, spridare, insugsslangar m.m och se ifall motor ändrar varvtal på nåt speciellt ställe.

//Per-Arne

6 691 Inlägg
2 juli 2013
Renault har en tendens av att dö / jätte dålig tomgång om första lambdan går sönder.

Motorlampan lyser, börja där.

De/Dem

2 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Tack, har kikat in här innan på era svar men gjorde inget åt det för att efter en halvtank så slutade bilen att strula?
Fortsatte och köra som vanligt, man märkte aldrig av något förutom att tomgången när man startade bilen ibland gick direkt till 1200 varvtal istället för 700 som den ständigt hade gjort. Ryckte bara axlarna åt det smått.
Men när jag körde och var påväg till macken igårkväll när det var runt någon liter kvar till reserventanken så dör motorn plötsligt precis som innan! I åtanke att sedan den första halvtanken har jag inte varit nere nära reserven.
Vadan denna tillfällighet med tanken? Ska tanka den nu fulltank efter jobbet och se om problemet försvinner.
Men jag har ingen aning om vad det kan vara.

Sök