2528
Sök

Drivremm 850, fungerar viöken rem som helst?

502 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
Hej, har bytt servopumpen till min 850, det fungerade bra tillsjag skulle trä på remmen igen, då var den helt plötsligt alldeles för lång... Min bil är en 850 t5r iItalien import så det är lilla motorn på 2,0 och pumpen hämtades från en vanlig 2,3se, pumparna åtminstonde ser identisk ut och jag har mätt remmen mellan bilarna och remmen som satt o donator bilen är ca 4 cm kortare, men då funderar jag på hur den kan vara det, båda bilarna har ac så jag tycker att remmarna går samma väg runt motorn och att det bör vara identiskt... Någon som vet om det är något som skiljer mellan bilarna? Det kan väl knappast skada om jag trär den kortare remmen på t5r? Mvh jonas

8 267 Inlägg
15 juli 2013
Långa remmen för bilar med ac finns i 2 längder, man har gjort om remdragningen någon gång.

8 267 Inlägg
15 juli 2013
Med den gamla dragningen av rem så går remmen från servon ner till generator och vidare till brytrullen och sen ner till ac-pumpen. Den nyare varianten så går remmen från servon till brytrullen, vidare till generatorn och sedan ner till ac-pumpen.

502 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
Där ser man, så det är bara att smacka dit samma rem bara att man drar den som du beskrev den? För det stod ingentingi heynes boken:-)

8 267 Inlägg
16 juli 2013
Japp. Har själv råkat ut för det där och försökt fått dit en "för lång" rem. Men efter att den drogs på det nya viset så passade den utmärkt. Skälet att man bytte var för att man skulle få mer anliggningsyta mot generatorn, troligen nåt för att minimera slirning / oljud. Haynesböckerna är med stor sannolikhet gjorda innan ändringen infördes.

502 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Strålande, tack för hjälpen! Begrep verkligen inte hur remmen inte kunde passa, var precis som att 1+1=3... ;-) :-D Mvh Jonas

Sök