Golf 3 gti -97 ojämn tomgång & bluddrar (ibland)

Anonware
15 juli 2013 · 11 Inlägg

Vid olika tillfällen, oftast när man startar bilen så kan den antingen gå bra eller dåligt. Varm eller kall spelar ingen roll då den går olika vid båda tillfällena.

När den går dåligt så är det väldigt ojämn tomgång men den dör aldrig, och när man kommer till 3000varv så bluddrar/hackar den väldigt mycket och drar man ur den så går den fint över ca 4000varv.
När det här tillfället kommer eller har uppstått direkt vid start (man hör på tomgången) så brukar jag starta om bilen tills jag den får bra tomgång och då hackar den inte, men detta kan även uppstå under körning.

Bytt:
bränslefilter, bränslepump(från skroten), tändstift, generator, fördelare/rotor, vevaxelgivare, säkringarna har jag kollat över, samt kört i injection-cleaner.

Har även en enklare felkodsläsare för VAG som jag vid ett tillfälle hittade "engine speed sensor" men var ej kvar senare efter jag kört erase på den. Kan det vara nått med den som kommer och går? och hur kollar man om ett relä fungerar? tänkte på relä till bränslepumpen.

Uppskattar all slags hjälp, då detta problem börjar gå mig på nerverna.

Edit: när jag böt tändstift var de gamla tändstiften lite vita

Senast redigerat av Anonware (15 juli 2013)

Anonware
16 juli 2013 · 11 Inlägg

Någon som har nån idé?

gulagranen
16 juli 2013 · 32 Inlägg

Har du kollat så det inte är läckage i någon vakuumslang eller dylikt. Lamda?
Satt dit rotorn riktigt? Hade liknande symptom med en vriden rotor. Det resulterade i en väldigt opålitlig bil.

Audi A6 V6 -96 Familjebil.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang