3351
Sök

Ford Escort -94 1,6 clx går bara på 2 cylindrar

3 Inlägg
15 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Under midsommar helgen slutade min bil att fungera helt plötsligt. Fungerade klockrent hela dagen, stängde av bilen och gick ut 2minuter senare för att starta och åka iväg då startar inte bilen. Han snurrar runt och är påväg att starta men då dör den, eller baktänder och fortsätter snurra. Bilen får bränsle och efter koll så visar det sig att den inte får någon ström till 1 & 4. Den har gått igång någon enstaka gång men går fortfarande på 2cylindrar. När den väl startar så kan du inte släppa den under 1000 varv för då dör den. Startade när vi bogserade iväg den till en vän som skulle hjälpa oss.

Vi har bytt tändstift, tänd kablar, tändspole, databox, givare på vevaxeln men samma fel återstår. Vi har kollat med 4olika tändspolar då de flesta verkstäder sagt att det är den som är felet, men det kan ju omöjligt vara samma fel på alla 4 tändspolar (begagnade från skorten, annan bil som vi vet gick utmärkt tills den sköt kolvarna, samt en annan bekants bil.) det känns väldigt långsökt. Jag vet inte vad mer som är bytt men står handfallen nu och jag sliter håret av mig snart. Pratat med människor runt om i Sverige å alla säger att: "Jamen det är de där!! felet! Byt det så äre löst!!" Då svarar vi: "Det har vi gjort och det fungerar fortfarande inte..."

Finns det nån som har en aning om vad det kan vara för fel??!!

Tacksam för svar och all hjälp som kan fås!! smile

be who you are, your own star!

54 Inlägg
15 juli 2013
#2
Byt fördelarlock

3 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#3
Har ingen fördelare på bilen. hmm

be who you are, your own star!

6 689 Inlägg
17 juli 2013
#4
När böts kamremmen senast?

Köpt original tändstift? (Motorcraft)
Senast redigerat av Malheus (17 juli 2013)

De/Dem

2 024 Inlägg
17 juli 2013
#5
Jag tror att du har på din bil som det är på denna bilden:

http://forums.pelicanparts.com/uploads16/EDIS+Coil1263562351.jpg

Det innebär att både 1ans och 4ans cylinder får tändimpuls från samma kabel, kan vara så att den kabeln är skadad på vägen från boxen helt enkelt, prova att mäta på dessa och se om det skiljer i värdena mellan de två impulskablarna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

3 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#6
Kamremmen byttes i februari iår så har inte rullat många mil hmm Nya tändstift inköpta.


jajamen, en sån sitter i min bil. Tack så mycket ska ta å kolla upp det! big_smile

be who you are, your own star!


Sök