3374
Sök

Rätt relä till elfläkt?

773 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
#1
hej ska köpa en elfläkt på vägen hem från semester till 240in det jag vet jag ska ha är : http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … al-32315/,

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … t-322138/, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … kt-32319/, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … -92-61580/ men nu är det så att jag vet inte vilket relä som jag skah men jag tror att det är det här? det där enkelriktade relät på längst upp på sidan? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … ela-42134/

extremt tacksam för hjälp! Mvh Love

6 739 Inlägg
27 juli 2013
#2
vafaan? fel på dina länkar eller fel på min slöa data? tongue
"404 - Tyvärr hittades inte den sidan du sökte!"

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

5 148 Inlägg
27 juli 2013
#3
Länkarna funka inte så bra men du behöver ett slutande relä.
Sen kopplar du batteri-säkring-relä-fläkt-jord.
Sen batteri-givare/knapp-relä.
Och relä-jord.
Tänk på att använda tillräckligt grov kabel för att driva fläkten och till jord. Styrströmmen behöver endast en tunn kabel smile
Säkringarna ska sitta så nära batteriet som möjligt och vara av rätt storlek efter vilken grovlek på kabel du har smile skulle kunna rekomendera kablar och säkringar men kan inte eftersom ja inte vet vilken fläkt du ska ha smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

21 761 Inlägg
27 juli 2013
#4
De har 4 st fläktstorlekar, den som har största förbrukningen drar 8 A enligt info. smile

773 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#5
har köpt allt nu. men har kopplat ström till 85 på relät med säkring sen efter säkringen har jag skarvat på en till ström till 30 på relät, sen 87 på relät till + på fläkten. men nu så fattar jag inte mer har följet en (ritning kommer längre ner) ska 86 på relät bara gå till tempgivarn sen från givarn till fläkten men hur ska den få jord ingen ligger ju mot karosen? länk till ritning https://www.google.se/search?q=m50b5&am … B444%3B473
Senast redigerat av tvedberg (28 juli 2013)

469 Inlägg
29 juli 2013
#6
varför köper du inte bara ny tempgivare + adapter på BT och kopplar in den till fläkten? mycket enklare och smidigare. Jag gjorde samma sak på min bmw när jag plockade bort visko-fläkten.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

773 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#7
exoop skrev:
varför köper du inte bara ny tempgivare + adapter på BT och kopplar in den till fläkten? mycket enklare och smidigare. Jag gjorde samma sak på min bmw när jag plockade bort visko-fläkten.

aa det kan jag göra men vad är det för skilnad?

469 Inlägg
29 juli 2013
#8
tvedberg skrev:
exoop skrev:
varför köper du inte bara ny tempgivare + adapter på BT och kopplar in den till fläkten? mycket enklare och smidigare. Jag gjorde samma sak på min bmw när jag plockade bort visko-fläkten.

aa det kan jag göra men vad är det för skilnad?

Skilnaden är att det är så simpelt att man kan göra det i sömnen! sätt dit fläkten kapa kylarslangen sätt på adaptern skruva i tempgivaren koppla på pluskabeln med säkrin på fläkten och minus från fläkten till tempgivaren sen vidare till plåten på bilen, och voíla en elfläkt styrandes av kylvattnet! glöm ej en säkring som lämpar sig med vald fläkt och kablar.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

773 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#9
exoop skrev:
tvedberg skrev:
exoop skrev:
varför köper du inte bara ny tempgivare + adapter på BT och kopplar in den till fläkten? mycket enklare och smidigare. Jag gjorde samma sak på min bmw när jag plockade bort visko-fläkten.

aa det kan jag göra men vad är det för skilnad?

Skilnaden är att det är så simpelt att man kan göra det i sömnen! sätt dit fläkten kapa kylarslangen sätt på adaptern skruva i tempgivaren koppla på pluskabeln med säkrin på fläkten och minus från fläkten till tempgivaren sen vidare till plåten på bilen, och voíla en elfläkt styrandes av kylvattnet! glöm ej en säkring som lämpar sig med vald fläkt och kablar.

ok får bli så istället men jag har 1,5mm2 kablar och 6,5 a fläkt vad ska jag ha för säkring?

469 Inlägg
29 juli 2013
#10
tvedberg skrev:
exoop skrev:
tvedberg skrev:
aa det kan jag göra men vad är det för skilnad?

Skilnaden är att det är så simpelt att man kan göra det i sömnen! sätt dit fläkten kapa kylarslangen sätt på adaptern skruva i tempgivaren koppla på pluskabeln med säkrin på fläkten och minus från fläkten till tempgivaren sen vidare till plåten på bilen, och voíla en elfläkt styrandes av kylvattnet! glöm ej en säkring som lämpar sig med vald fläkt och kablar.

ok får bli så istället men jag har 1,5mm2 kablar och 6,5 a fläkt vad ska jag ha för säkring?

Jag körde med samma kitt och jag körde med en 15A säkring och det var aldrig några problem smile
Senast redigerat av exoop (29 juli 2013)

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

5 148 Inlägg
29 juli 2013
#11
exoop skrev:
tvedberg skrev:
exoop skrev:
Skilnaden är att det är så simpelt att man kan göra det i sömnen! sätt dit fläkten kapa kylarslangen sätt på adaptern skruva i tempgivaren koppla på pluskabeln med säkrin på fläkten och minus från fläkten till tempgivaren sen vidare till plåten på bilen, och voíla en elfläkt styrandes av kylvattnet! glöm ej en säkring som lämpar sig med vald fläkt och kablar.

ok får bli så istället men jag har 1,5mm2 kablar och 6,5 a fläkt vad ska jag ha för säkring?

Jag körde med samma kitt och jag körde med en 15A säkring och det var aldrig några problem smile

ska man vara noga så ska en 1,5mm2 kabel avsäkras med max 10A wink
jag skulle avsäkra fläktens matarkabel med 10A vilket bör funka om fläkten drar 6,5A så är din 1,5mm2 kabel säkrad så inte kabelbrand kan uppstå.
Sen beror det ju på vilken ström som teperaturgivaren klara av och på så vis får man välja om man ska använda relä eller inte.
jag personligen hade nog använt relä men säkert inget krav smile
använd 1.5mm2 kabel så bör inte den totala längden på kabeln överstiga ca 3 meter för att undvika spänningsfall smile
Senast redigerat av mb_pucken (29 juli 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

469 Inlägg
29 juli 2013
#12
mb_pucken skrev:
exoop skrev:
tvedberg skrev:

ok får bli så istället men jag har 1,5mm2 kablar och 6,5 a fläkt vad ska jag ha för säkring?

Jag körde med samma kitt och jag körde med en 15A säkring och det var aldrig några problem smile

ska man vara noga så ska en 1,5mm2 kabel avsäkras med max 10A wink
jag skulle avsäkra fläktens matarkabel med 10A vilket bör funka om fläkten drar 6,5A så är din 1,5mm2 kabel säkrad så inte kabelbrand kan uppstå.
Sen beror det ju på vilken ström som teperaturgivaren klara av och på så vis får man välja om man ska använda relä eller inte.
jag personligen hade nog använt relä men säkert inget krav smile
använd 1.5mm2 kabel så bör inte den totala längden på kabeln överstiga ca 3 meter för att undvika spänningsfall smile

jo det är nog så men jag hade 10a säkring först men den small av när fläkten skulle dra igång första gången så då satte jag dit en 15 och det höll hur bra som helst i min ägo iaf smile

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

5 148 Inlägg
29 juli 2013
#13
exoop skrev:
mb_pucken skrev:
exoop skrev:

Jag körde med samma kitt och jag körde med en 15A säkring och det var aldrig några problem smile

ska man vara noga så ska en 1,5mm2 kabel avsäkras med max 10A wink
jag skulle avsäkra fläktens matarkabel med 10A vilket bör funka om fläkten drar 6,5A så är din 1,5mm2 kabel säkrad så inte kabelbrand kan uppstå.
Sen beror det ju på vilken ström som teperaturgivaren klara av och på så vis får man välja om man ska använda relä eller inte.
jag personligen hade nog använt relä men säkert inget krav smile
använd 1.5mm2 kabel så bör inte den totala längden på kabeln överstiga ca 3 meter för att undvika spänningsfall smile

jo det är nog så men jag hade 10a säkring först men den small av när fläkten skulle dra igång första gången så då satte jag dit en 15 och det höll hur bra som helst i min ägo iaf smile

De är inte förbrukaren man avsäkrar utan kabeln wink större säkring=grövre kabel smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök