2358
Sök

Citroen Xsara Picasso 1.8l, körde bränsletorrt.

5 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Hallå,

Jag råkade köra bilen (Citroen Xsara Picasso 1.8l -02) bränsletorrt för någon dag sedan, tankade då i det jag hade i reservdunken (2l). Bilen startade på detta så jag bestämde mig för att åka till närmsta mack (1mil) bort men kom till en backe där bilen hackade för att sedan dö igen.

Fick så ringa en vän som kom bort med 15l bensin men till ingen nytta. Bilen vägrar att tända.

*Bränslepumpen går och bygger upp tryck.
*Bilen startar på startgas men dör då man inte sprayar mera.
*Bilen startar/tänder inte när man försöker bogsera igång den.
*Tändstiften har skruvats bort och kollats på, de ser ok ut.
*Spridarna har plockats bort och rengjorts men utan resultat.
*Batteripolen har plockats bort för att "nollställa" eventuellt fel.

Ingenting har hittills hjälpt så frågar därför efter mer tips om vad som kan vara fel.

5 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Det var illa, ingen här heller som har koll.

Blir att söka vidare då.

Evildan
7 augusti 2013
Du ska aldrig försöka starta en katalysatorförsedd bil genom att bärga den, oförbränt bränsle kan förstöra katalysatorn.

Stopp i bränslefiltret?
Tändstiften var torra?
Av någon anledning verkar det som om att det inte kommer bensin genom spridarna.
Gammal bensin i dunken?

5 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
Du ska aldrig försöka starta en katalysatorförsedd bil genom att bärga den, oförbränt bränsle kan förstöra katalysatorn.

Stopp i bränslefiltret?
Tändstiften var torra?
Av någon anledning verkar det som om att det inte kommer bensin genom spridarna.
Gammal bensin i dunken?

1. Nej, bensintryck finns det fram till spridarna.
2. Skall testa att mala lite på tändningen och ta bort för att kolla om de är blöta. Bilen hade stått över natten innan jag tog bort sist och då var det sotiga men torra.
3. Nej, inte jätte gammal. Sedan så tankades det 15l ny bensin efteråt.

5 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Nu när jag skulle testa igen så kom det upp: electric immobilizer fault.

Det förklarar ju ett och annat. Dock inte varför jag fått det.

Evildan
7 augusti 2013
Testat med en annan nyckel om du nu har bägge?
Tror inte den går att göra "Norsk rest" på, utan det är en riktig felkodsläsning och nollning som krävs.

5 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Verkade bara komma fram tillfälligt för nu lyckas jag inte få fram felmeddelandet längre.

Får köra in den till verkstaden så de får kolla via obd2 kontakten vad som kan vara felet.

Sök