2395
Sök

Start problem

2 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Vet ej om detta är fel tråd att lägga upp mina issues gällande bilen, men det märks väl. Skyller på att jag är newbe.

Mitt problem gäller vår pendlarbil nedan
Bilmärke: Ford
Modell: Windstar
Årsmodell: 1997
Motor: 3.0 V6

Problemet gäller när jag ska försöka starta bilen.
Kärran har alltid startat i vått och torrt alla årstider tills den igår började krångla. Jag försökte starta bilen och när jag vred om tändningen klickade motorn.  Gjorde ett nytt försöl som resulterade detsamma.

Sprang till butiken och köpte ett nytt varta batteri då jag misstänkte den förra var slut.  Tyvärr så har problemet intr blivit löst. Varje gång jag vrider om tändningen så hörs bara ett klickande ljud, och om jag har kvar själva tändningen i startläge hörs ett molande trött ljud precis som om batteriet skulle vara dött, håller jag kvar ytterligare i startläge utan att släppa nyckeln molar den mer och mer tills varvtalet på startmotorn går upp där bilen tillslut startar.

Vad beror detta på? Är startmotorn slut eller vad är problemet? Det märkliga är att bilen gick skitbra häromdagen så jag utesluter jordfel.

Nån förklaring varför bilen klickar i början men går igång efter??

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 augusti 2013
Maadz skrev:
Om det bara är ett vanligt litet "klick" så är det förmodligen ett relä. Helt normalt.
Kolla upp så det inte är bensin pumpen eller något som är i form av bränsle relaterat. Annars är det bara söka sig vidare i problemen. Jag är inte så high på ford men de ä inte omöjligt att pumpen gått för dig.

Har du verkligen läst hela trådskaparens inlägg? Om nej, läs en gång till. Om ja, läs oxå en gång till fast så noga att du ser vad det står...
Senast redigerat av henke_99 (7 augusti 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 augusti 2013
Jag skulle tro att startmotorn är kass, men se till att kolla upp kablage mellan batteri och startmotor innan. Även jordsidan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Stort tack för alla svar!
Kommer kolla startmotorn imorgon och kablaget därtill.
Något som jag glömde lägga med i tråden var att när jag startar kupé fläkten så luktar det bensin.
Vet ej om själva lukten är relaterat till själva problemet, kanske är en läcka vid bensibslangen till motorn vilket jag också kommer kolla under morgon dagen.

Som sagt stort tack för allas intresse!

Sök