Går bara på 2 burkar efter topplocks byte!

Saab_Guden Gasar tills de rasar!
26 juli 2013 · 173 Inlägg

hallå dääär!

har nyligen bytt topplockspackningen på min kära volvo 740 b230E -88
och när jag slängde ihopp allt så startade bilen efter ett "tag" och när man stod på tomgång så skakade motorn nått så fruktansvärt och gick dåligt på lägre varv, och känndes ovanligt trött i kör stilen, så då tog jag förgivet att den måste ha blivigt av me minnst en burk och jodå visade sig att det var bara "1-2" som bara gick..

nu e frågan vad ska jag göra nu?
stifterna e kolsvarta på "3 - 4" och jag har nollställt motorn 4 gånger typ men ingen framgång..

tacksam för alla svar!

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Toddemannen
26 juli 2013 · 664 Inlägg

Säker på att den är "nollad" rätt då?

racing245
26 juli 2013 · 144 Inlägg

sitter tändkablar och det som det ska ?

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
26 juli 2013 · 173 Inlägg

Toddemannen skrev:
Säker på att den är "nollad" rätt då?

rätta mig om jag har fel men kammen ska stå mot markeringen på kam kåpan och svänghjulet ska stå på nollan rakt upp på kåpans nolla?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
26 juli 2013 · 173 Inlägg

racing245 skrev:
sitter tändkablar och det som det ska ?

jajamen! markerade kablarna innan för att underlätta så det kan det inte vara tror jag..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
TireSlayer Tvivlare
26 juli 2013 · 2 266 Inlägg

ta kompprov

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Zzoink
26 juli 2013 · 1 229 Inlägg

jag tror det är nåt med tänddelarna smile

racing245
27 juli 2013 · 144 Inlägg

uteslut en sak i taget då, kolla att du får sås till alla burkar sen, tändning, och vill du så kompar du alla 4a först. sitter allt rätt i tändföljd ?

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
29 juli 2013 · 173 Inlägg

märkte direkt att han inte gick på alla 4a.. så jag började med att ta bort 4ans tändkabel och ingen skillnad vid start, prövade oxå ta bort 3ans tändkabel, men ingen skillnad vid start.. prövade ta bort 2 och 1 an men då ville han inte gå igång.. så 3an och 4an vill inte gå igång, och stifterna e koll svarta på 3an och 4an alltså inte nerblötta i soppa..

någon lampa som tänds där uppe? smile

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
bronco_z
30 juli 2013 · 604 Inlägg

Saab_Guden skrev:
märkte direkt att han inte gick på alla 4a.. så jag började med att ta bort 4ans tändkabel och ingen skillnad vid start, prövade oxå ta bort 3ans tändkabel, men ingen skillnad vid start.. prövade ta bort 2 och 1 an men då ville han inte gå igång.. så 3an och 4an vill inte gå igång, och stifterna e koll svarta på 3an och 4an alltså inte nerblötta i soppa..

någon lampa som tänds där uppe? smile

byt plats på kabel 3 och 4 och testa.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
30 juli 2013 · 173 Inlägg

bronco_z skrev:

Saab_Guden skrev:
märkte direkt att han inte gick på alla 4a.. så jag började med att ta bort 4ans tändkabel och ingen skillnad vid start, prövade oxå ta bort 3ans tändkabel, men ingen skillnad vid start.. prövade ta bort 2 och 1 an men då ville han inte gå igång.. så 3an och 4an vill inte gå igång, och stifterna e koll svarta på 3an och 4an alltså inte nerblötta i soppa..

någon lampa som tänds där uppe? smile

byt plats på kabel 3 och 4 och testa.

hmmm..  systemet e ju uppbyggt på att alla kablarna e olika långa för att man ska sätta dom till rätt burk.. så låter det värkligen rimligt?
och jag har INTE!! rört tändplattan alls! så nått me tändningen ska det ju inte vara om det inte e stifterna eller tändkabeln som e slut ?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
TireSlayer Tvivlare
30 juli 2013 · 2 266 Inlägg

Det GÅR att sätta fel, har själv gjort den tabben.

Snodde en bild som visar hur dom ska sitta:

http://farm5.staticflickr.com/4144/4975059065_109fbdbdbf_z.jpg

Från höger (i bilens färdriktning) 2-1-3-4

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
racing245
31 juli 2013 · 144 Inlägg

fördelaren är väl märkt med siffror så det är ju bara dra 1 till ettan osv tongue

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
racing245
31 juli 2013 · 144 Inlägg

eller tändföljden kanske det ska va tongue

Volvo 740 2JZ "Toyvon" (1989)
dawwe ...has left the building...
31 juli 2013 · 4 474 Inlägg

Öh..."Vanlig" tändföljd på en R4 är väl 1-3-4-2, eller har Volvo en annan???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
TireSlayer Tvivlare
31 juli 2013 · 2 266 Inlägg

det står på vissa lock ja, beror på tillverkare. tändföljden är 1342 ja men det innebär inte att anslutningarna är så på fördelarlocket för det.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
dawwe ...has left the building...
31 juli 2013 · 4 474 Inlägg

Är ju bara att ställa rotorn så den står på "1", då ser man vilken anslutning som är "1". "3" blir då nästa anslutning i rotorns rotationsriktning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
epa_ragger Fahlman Racing
6 augusti 2013 · 39 Inlägg

kusin... Gör om gör rätt =P nä men håller med ovanstående talare om tändföljden faktiskt! Lycka till eller rimg om jag ska kika förbi wink

if you aint first,your last...
E du inte först, e du sist...
bjorrree
9 augusti 2013 · 7 Inlägg

Ta isär fördelaren och titta ifall stiften är slitna, isåfall är det förmodligen det som är problemet! smile Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang